Direktlänk till inlägg 30 juni 2012

Tävling

Av Mia - 30 juni 2012 18:31

Så var det äntligen dags för premiär i spår appellklass   Något nervös och sov dåligt gjorde man natten till idag.

Hade satt klockan på ringning för att gå upp och cykla med Greta först. Stod som spön i backen   Så då la jag mig några minuter igen.

Det regnade dock fortfarande när vi gick ut och rastade och hämtade tidningen. Fy fan vilket väder   

Men så slutade det regna lagom till vi åkte iväg. Det var ju på hemmaplan så jag kunde åka ganska sent.

Vi skulle börja med spåret och jag drog startnummer tre. Bredvid Greta på platsliggningen skulle det då bli en liten vit cockerspaniel. Hua hur skulle det gå?


Men först spåret som sagt var. Jag körde ut ekipagen och hade domarna med mig i bilen. Det var kvavt ute efter regnet. Så jag var tvungen att plocka av mig kläder innan jag skulle gå iväg. Men regnbyxor gick det åt. Det var ca 20 cm högt gräs.

Greta var på hugget - som vanligt - Tävlingsledaren sa att spåret går i den riktiningen ungefär, men jag tänkte som så att jag släpper fram Greta så får hon avgöra och det gick lite mer till vänster. Men lita på hunden. Hon stannade till fint vid första apporten och jag sprang fram och hämtade den. Klockren högervinkel, andra apporten lika snyggt. Ännu bättre högervinkel igen och så nästan tvärnit vid slutet. Snacka om att jag var nöjd med spåret 10-10. Nu hade jag väl inte varit speciellt oroad men allt kan ju hända.

Sedan tillbaka för väntan på platsliggning, budföring och lydnad. Solen kom också fram så det var himla varmt och skönt    Klockan ett var det så dags för platsliggning. Oj vad nervös jag var. Och Greta var himla intresserad av cockertjejen till vänster om henne. Försökte så gott det gick att tala om för henne att sluta med det där - utan att bli avstängd   

Men det gick himla bra! Hon byte sida ett antal gånger som hon gjorde sist också. Men hon LÅG ! 10-8 i betyg.

Så var det budföringen där brukar det inte vara några problem att springa ut men kan vara svårare att skicka tillbaka henne till matte. Men inga problem här heller. Hon kom dock snett emot mig och vinklade av precis innan så hon stötte i mig innan hon satt sig 9-9.

Så var då dom bästa bitarna klara   Sedan började eländet. Linförigheten var katastof första delen helt ofokuserad på mig, tills jag tyst började humma så sista biten gick hon kanon, men vad hjälpte det 5,5 - 5,5


Framförgåendet visste jag att hon skulle nolla men vi prövade i alla fall. 0-0

Platsläggande under gång brukar hon vara jätteduktig på 10 - 9 den ena domare tyckte det var lite segt. Inkallning likaså brukar inte vara några problem 10 - 9 något snett sättande vid avslutningen. Apportering som vi jobbat med och där har hon faktiskt kommit in till fot om än med tugg, men nu skulle hon stila bakom ryggen så det blev ett DK och tugg förståss 5 - 5.

Så var det då hopp över hinder. En förbaskad broms eller geting började tråka oss så jag flaxade och hade mig och Greta skulle nypa den. Men jag fick iväg ett hopp i alla fall och så sitt, men hon stod på andra sidan och jag mitt nöt säger sitt en gång till. Då lägger hon sig. Och så fick jag ta i med DK och lockande för att få henne att hoppa tillbaka. 5-0 var nog ett lite snällt betyg. Men vad jag grämde mig efteråt! Om jag hade hållit tyst och låtit henne stå hade hon kanske hoppat bättre tillbaka och jag bara fått nerdrag för felaktig position. Då hade jag haft uppflyttningen och inte bara 223 poäng  Men om inte om varit. Får glädja mig åt sjunde platsen av tretton starter i alla fall och dom betyg som var bra. Nu är det bara att träna mer på främmande platser och med främmande människor och fokus på matte.

Har anmält till en ny tävling så vi får se om vi kommer med.


Nu ska jag nog ta en promenad runt sjön.


Tjingeling   


Mia

 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

1 juli 2012 00:25

Men har ni tävlat idag, vad spännande. Otur med dom få poäng som fattades till uppflyttningen :( men det gick ju kanon på spåret, budföringen och platsen fast hon var intresserad av cockertjejen bredvid.
Håller tummarna ni kommer med på nästa tävling och att det går bra :) Var nånstans ska du anmäla till då?

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Mia

1 juli 2012 10:42

Anmält Enköping och ska eventuellt anmäla Fagersta :-) Roligt i alla fall att vara igång :-)

 
Ingrid

Ingrid

1 juli 2012 01:16

Inte alltid lätt med appellen. Men det fixar ni nästa gång:-)

http://www.kennelenduro.se

 
Ia Weylandt

Ia Weylandt

1 juli 2012 21:55

Kanon ju, med 10:or på spåret....
Bådar gott för framtiden...
Nästa gång tar ni det!!!

http://www.kennelmoneytalks.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Ovido - Quiz & Flashcards