Alla inlägg under november 2012

Av Mia - 27 november 2012 21:18

Har ju varit ute och tävlat lydnadsklass I den 17-18/11 med sisådär resultat. 0 på linförigheten är inte okey även om andra moment var bra. Och "rymma" från matte mellan momenten accepteras inte    Så nu är det fokus på fokus med störning som gäller. Hur nu jag ska kunna bli rolig för att det bli bra tål att fundera på   


I torsdags fyllde min lillebror 40 år och på fredagen åkte jag och Greta upp efter jobbet. Jag slutade ett då. Han och hans tjej Anna bor i Tierp så det är en liten bit. Slutade ett men kom iväg tjugo i två och så skulle jag stanna för att rasta Greta, tanka och så var jag superhungrig så det blev stopp för en korv. Så när jag kom till Uppsala tänkte jag att nu är jag sen.

Men gud vad smidigt det gick med nya motorvägen. 20 minuter från Uppsala så var jag framme. 


Blev en liten cider innan det var dags för duschen. Halv sex kom Pierres barn Lukas och Denise och vid sex kom övriga gänget som bestod av syster med man till Anna, hennes pappa med särbo och så ett par kompisar.

Lite glögg och pepparkakor innan maten.


Gästerna har anlänt


Lillebror Pierre


Lukas och stora syster Denise


Portergrytan puttrar


Lukas och Pierre


Och så fick mattes lilla odjur vara med på bild


Lite kärvänlig är hon


... eller undersökande


Alla gästerna på plats


Pierres Anna


Annas kompis, Densíse och Annas systerson


En god förrätt och så portergryta och sedan tårta till efterrätt.


Annas kompis fixade en lek med ett stort corn flakes paket - i början var det stort .....


Man ska böja sig ner och ta med munnen, får inte röra händerna i backen


Annas pappa


Stilarna är olika   




Anna




Men som ni ser så blev paketet mindre och mindre


Så klipper vi lite till


Denis nere på botten


Fick nästan fatt på den men lyckades inte riktigt


Det var en som klarade det sista steget faktiskt. Och tro't eller ej men jag kom till näst sista steget när det fanns en kant på 1 cm att gripa i.   Än är jag inte uträknad!


Sedan blev det lite charader och så frågesport.

Klockan bara rusade iväg och vips var hon halv tre och det var hög tid att lägga sig.

Men jättetrevligt var det.


På lördagen väntade jag till halv ett innan jag drog hemmåt, man kan ju aldrig veta....

Väl hemma blev det att sova tjugo minuter innan det var dags för dusch och så blev vi hämtade av Angela och Micke för vi skulle till Carina på middag.

Väldigt trevligt hade vi det där också. Klockan var över tolv när vi åkte hem.


Kan ni förstå att jag var seeeg på söndagen.


Idag har jag varit ledig, bytte ledig onsdag mot tisdag. Skulle till Kullbergska Sjukhuset och kirurg och ortopedkliniken. Har ju ont i ryggslut och ovan skinkorna. Det har ju också konstaterats att jag har kotförskjutning pga begynnande artros. Men så visade det sig att jag hade "Piriformis Syndrome"

Kallas visst också för falsk ichias. Antiinflamatioriskt ska jag äta i 14 dagar mot inflamerade muskelfästen.

Sedan blir det återbesök om 2-3 månader så får vi se om det är bättre och hur det känns i ryggen.


Pratade förresten med Pierre idag och dom hade haft inbrottt i villan igår.   Djävla idiot man skulle vilja ... göra något ... med den. Ja dom tror att det bara var en. För det var inga tunga saker som fattades. Guldarmband, guldhalsband. Annas vinterjacka, deo och schampoo, parfym.

En tjej som tjuv eller ????

Stryk skulle sådana ha i alla fall.


Tjingeling   


Mia





Av Mia - 10 november 2012 17:42

I morse tog jag sovmorgon sov till halv nio    Lars-Åke gick upp halv sju för han skulle på Bouleting i Sala.

Efter frukost åkte jag iväg och la ett spår till Greta som blev drygt 1,3 km långt.


 Hade Runkeepern på


Sedan åkte vi upp till klubben för lite lydnadsträning.

Körde igenom 1:ans lydnad och så blev det lite extra apportering. Gick skapligt.

Mycket att lyssna av och titta på   


Tog ett litet brejk och tittade på Sonja och Ossian som tränade. Sedan tog jag ut Greta för lite dirigering.

Och genast blir hon ännu mer ofokuserad och ska ha koll på vad andra håller på med   

Men fördelen att träna med andra är att matte skärper sig och inte blir så arg   Ja jag vet att man inte ska bli det....

En riktig apportering som sitter vid träning men så fort det är en tävlingsledare som kommenderar så tycker Greta att det är helt okey att springa runt med apporten   

Ja ja, bara att träna mer med kommendering.


Så gick vi in för en fika innan vi avslutade med platsliggning vilket blev ett bra avslut


Blev lite inspirerad av Cilla att gå spåret i mörkret men efter att ha lagt spåret kunde jag konstatera att det inte bara är hunden som ska ta sig runt vilket inte är några problem. Matte skall ju ha alla ben i behåll också.


Delar av spåret


Så blev det riktigt fint ett tag.


Och så skulle vi avsluta på en väg.


Upptaget gick skapligt, lite letande men sedan bar det iväg. - Trots att matte lagt spåret - Spåret gick ju en bit på samma ställe som förra gången så Greta försökte vinkla av från stigen men upptäckte att där hade ju inte matte gått. Men vinkeln tog hon bra när den väl kom. Och apporterna likaså.  Men efter ca 1 km så var vi helt fel    Så jag la ner henne och kollade på Runkeepern var vi var någonstans och gick tillbaka så hon fick ta upp spåret igen. Och det gjorde hon bra. Men jag var inte glad att hon gått av. Så kom vi fram till vägen, men då kom det två stycken med två hundar så jag la ner Greta innan vi gick ut på vägen. Det gick så där, hon var inte i spårkärnan. Men hon tog upp spåret fint igen när jag gått ut i skogen igen för att lägga slutet. Så med facit i hand var jag ändå ganska nöjd. Vet inte om det var vilt, eller om hon tröttnade på mattespåret eller om hon var trött efter lydnaden - fast det sista tror jag inte på. Men nu måste vi ju försöka träna på ett spår där jag VET att det gått vilt över för att kolla.


Väl hemma blev det att tvätta dyna från bilen och handdukar. Fy fan vad lerigt det var där jag ställde bilen för att gå spåret.   Det som var så fint igår.


När vi kom hem blev det duschen och så lite mat innan jag bokförde allt inför Bouleföreningens styrelsemöte på måndag. Nu ska jag se om jag orkar läsa igenom manualen för IdrottOnline, annars blir det att läsa på lite inför morgondagens dömeri i Katrineholm och lydnadsklass I och II. Sista uppdraget detta år.


Har i alla fall en trött hund ikväll




Kommer nog att träna lite i Katrineholm i morgon också efter tävlingarna


Tjingeling   


Mia









Ovido - Quiz & Flashcards