Alla inlägg under april 2012

Av Mia - 29 april 2012 19:43

I helgen har vi haft spårtävlingar hemma. Igår dömde jag elitspåret. Första tävlingen för i år så man känner sig ju alltid lite ringrostig. Men om jag får säga det själv så är jag kanska nöjd med dagen. Var bara vid ett tillfälle som jag fick ett litet hjärnsläpp. På krypet sätter sig innan kommando. 7 eller 9 eller 7 eller 9 ?   Var tvungen att tjuvkika kan ju inte göra fel på fast betyg.

Vi var inte klara med tävlingen förrän vid fyra på eftermiddagen och sedan skulle jag ut och snitsla ett spår för högre klass på söndagen och "rita" rutor för 10 högre påsläpp. Så jag var inte hemma förrän efter sju på kvällen. Var en lång dag.  Men mycket nöjd.


Ännu gladare blev jag när jag loggade in på Facebook och såg alla grattisar till Greta.


Hd grad A Ed ua (0)   


Så idag var det dags att vara tävlingsledare på högrespåret. Vi började med lydnad för att sedan åka ut till skogen och köra spår och sedan uppletande.  Idag var vi klara lite tidigare prisutdelning vid tre men det berodde mest på att strulade lite med datorn på sekretariatet.


Efter vi var klara så tog jag ut min lilla prinsessa på plan och körde lite lydnad och kastade bollar. Så roligt tyckte hon.

Så blev det lite sopande i klubbstugan och en liten fika med Anna innan jag for hem.

Väl hemma så meddelade jag Gunnar Lagneström att det blir en spårkurs i juni. Ska bli så roligt. Ska meddela alla som anmält sig att dom kommer med. Fast det får gärna komma fler på föreläsningen på fredagen den 1/6.


Nu har jag varit ute och klippt ner rosorna. Upptäckte ju att det var mer än musöron på björkarna   Har ju fullständigt exploderat ute i helgen.


Tog lite bilder också


Härligt med vitsippoer!


Fin björk!


Är våren på G?


Nu blir det Mästarnas Mästare och lite ost och kex. Och ett glas rött.


I morgon är jag ledig. Vilket betyder att jag får fem dagar ledigt på raken   


Tjingeling  


Mia  


 

Av Mia - 25 april 2012 21:50

Ja nästan i alla fall  

Var och röntgade Greta idag och det såg så bra ut på plåtarna. Nu får man vänta ett par dagar till "gudarna" sagt sitt.


En sömnig liten Greta som väntar på att bli röntgad


Idag har vi också gjort rent på terassen som ska oljas in men först behövdes det tvättas rent. Så först medel för att ta bort skit och gammal "färg" sedan högtryckstvätten för att skölja bort allt.

Men det blev bra till slut.


Före och efter bild.


Det färdiga resultatet.


I söndags var det städdag på klubben. Det gjordes fint både inne och ute.


Agilitybana och hinder fixas


Ojämnheter och diken runt agilitybanan jämnas ut


Sonja och Donald fixar nytt halkskydd till stegen


Trädet beskärs


Syns inte men en liten sädesärla irrade runt i riset. Undrade nog vart bohaget tagit vägen


Jämnas till framför klubbstugan


Mycket sand går det åt


Kommunalarbetare?  


Tommy sätter upp championatstavlor


Här ska fler tavlor sitta


Jag har satt upp tävlingsekipagen på nya tavlan.


Här kommer rallylydnads- och agilityekipage sitta.


Det kommer bli så fint. Hoppas att det mesta blir klart innan tävlingarna i helgen.


En knipa flög in i vårt fönster. Lars-Åke sa att det tog en halvtimme för den att återhämta sig.


Tjingeling  


Mia 





Av Mia - 18 april 2012 20:35

I lördags var det dags att snitssa spår till spårtävlingen. Satte på Runkeeper i telefonen och skulle testa den. Den var väl inte riktigt överens med mig om avståndet... eller kanske var det tvärtom   Men det blev bra i alla fall. Så var det dags för spår nummer två. Där var jag lite mer osäker. Och var nästan säker på att jag vinklat av fel på ett ställe men kom i alla fall upp på ett berg som jag skulle. Men så efter ett tag så ringde telefonen och Anna frågade var jag var. Nja jag vet inte riktigt är lite "lost" men inte vilse. Men kolla på GPS:en då! Vaddå? Ja det finns ju en liten karta att klicka på och titta   jag var ju på väg åt precis rätt håll. Så glad jag blev.

Men fan det tar tid att snitsla även om man vet var spåret går.


Sedan åkte jag tillbaka till samlingsplatsen och där var bara Johan och Kristina. Johan hade tappat sin mobil i spåret och hade gått där med Hera men inte hittat den. Så jag sa att jag kan gå där med Greta och så har jag min telefon så kan jag ringa på den hela tiden.

Men jag ska bara köra ett uppletande först.

Så Kristina började köra med Nimbus och sedan var det Gretas tur. Hon går bra ut på första skicket men har lite svårare sedan så vi kör med lite retning. Men hon kommer in ganska bra när jag snurrar med bollen.


Sedan åkte jag iväg efter Johan till spåret och så gick vi ut. Hade Greta i koppel bara men så hon spårade! Jätteduktig var hon. Trots att Johan gått där två gånger och Hera varit med en gång    Efter kanske 1200m hör jag en ringsignal på backen och där under en pyteliten gran ligger telefonen. Skönt!


I söndags var det Prova-På Dag på klubben. Man fick prova på att söka, spåra, köra rallylydnad och så agility. Jag var bara uppe en liten stund och så tog jag ut Greta några minuter och tränade.


Idag ser mina pelargonier ut så här! Så snart får våren komma så man kan plantera ut.


 


Idag så åkte Lars-Åke och jag in till Flen och tittade på nya gardiner till TV-rummet - vi ska få omtapetserat där.


Förberedelse för tapetsering


Sedan till Tina's Catering för att bestämma maten till seriespelet i boule i juni. Därefter till sportaffären och jag investerade i nya skor. Och till sist till cyckelaffären för att se om det fanns en cyckel till Tobias. Han hade en begagnad kvar. Nu har han ingen   Så for vi hem för jag skulle åka till Eskilstuna och träna. Vi hade lämnat Greta hemma så "länge" för första gången så det skulle bli spännande att se vad hon hittat på. Hon hade visserligen öppnat dörren till köket mot hallen men inget annat var förstört eller så. Duktig tjej.


Sedan åkte jag ner och hämtade cyckel för att ta den med till jobbet så Tobias kan hämta den där.

Jag ar lite sen men det visade sig att Ingrid var det också. Hon hade haft strul när hon skulle snitsla och provgå sitt spår till tävlingen som dom ska ha.

Helt plötsligt var jag tidig på klubben så jag tog en promenad med Greta. Tänkte gå runt klubbstugan och skogen bakom, men vilken jäkla tur det blev. Då skulle man ha haft GPS:en på. Jag var lite lost faktiskt var väl borta ca 45 minuter. Kan man gå vilse på Eskilstuna BK?


Men jag kom i alla fall fram lagom så jag hann hänga på Ann-Margret och Ingrid som skulle köra lite lek och kontaktövningar. Ann-Margret skulle filma Ingrid. Mycket intressant och något som jag ska pröva på Greta.


Ingrid och Enduros Drive


Ho, ho! Det är hos mig du ska vara.




 




 

Fram och tillbaka efter bollen


Ja det är inte skyddsträning.... ;-) Ingrid ska till att slänga iväg bollen


Så härligt att bita på pinne


Sedan gick vi ner på appellplan och jag tog med Greta. Ann-Margret och Vinja stod och skulle vara retning och Ingrid kommenderade lite.

Men hon skötte sig så bra min lilla Greta. Det kommer lite pip emmellanåt men det är bara när hon inte är uppvärmd ordentligt. 





 




 

När man gått fint ett tag så ........



... belöningen


Hm, kanske lite för hög svansföring :-)


 

Ser ju bra ut i alla fall


Platsliggning


 

Mattes fina flicka


 



 




Duktig flicka!




 

Då får man godis när man är diktig



Vinja fick pröva att några agilityhinder





 




 

Nu hoppas vi det är några bebisar i Vinjas mage också.


Tur att Ann-Margret har kameran med sig överallt    Själv hade jag min i bilen    


På hemvägen hängde jag på Ingrid och handlade på ChopChop det var första gången men både Lars-Åke och jag tyckte det var jättegott.


Tjingeling  


Mia  



Av Mia - 8 april 2012 17:58

Ja nu har det varit dåligt med bloggandet ett tag.    


Inpirationen har liksom inte infunnit sig. Dagarna har gått sin gilla gång. Jag har varit på kurs i Göteborg i tre dagar.

Greta har varit hemma hos husse en hel del när jag jobbat. Framförallt på torsdagar då jag är själv och har lite svårt att komma ut på lunch, då får hon vara hemma.


Men måste säga att det går jättebra att ha henne på tåget nu. Hon ligger så lungt och stilla.


I onsdags var jag hos tandläkaren. Det gick lika bra som det gjort dom senaste 36 åren. Inga hål och bara lite tandsten som skulle bort. Tog 10 minuter   sedan var det klart.

På eftermiddagen var det dags för massage och sedan åkte jag till klubben och tränade. Kändes skapligt tyckte jag.


På långfredagen kom så alla barn och barnbarn och åt lite påsklunch. Vi hade lite annorlunda inte bara sill, köttbullar, prinskorv och jansons frestelse. Det blev även tacopaj och en gratin på blomkål och falukorv.


Tobias kom med Jonas och Jessen och stannade kvar hemma. Igår kom så pappa och Mili på besök dom hade varit en vecka i Göteborg och stannade till här en natt på vägen hem.


Idag åkte vi till Eskisltuna och skulle fira Lukas som belv 5 år igår. Tobias, pappa och Mili skulle följa med.


När pappa och Mili åkte in till Flen för att se om det fanns något att köpa till Lukas passade jag på att gå ut och träna med Greta.

Kändes riktigt bra   Körde lite längre linförighet och fritt följ. Måste få lite mer koncentration och stadga. Så efter klicket dröjde det ett tag innan belöningen kom.

Vi tränade lite ställande och läggande också. Och så platsliggning. Hon fick ligga medans jag gick och hämtade ett hinder och även när jag ställde tillbaka det. 2 minuter låg hon som mest. Riktigt skönt.

Men den svåra biten är ju kvar - andra hundar   


Lilla Doris 10 månader


Sötnos



Tilda ska nog bli pajas när hon blir stor


Annat var det när hon var liten då ville hon minsan bli fotograferad


Tobias


Pappa mätt och belåten


Mili, Lars-Åke, Kerstin, Sune och Kerstin


Magnus vill nog inte vara med på bild


Marängsviss till efterrätt - mums!


Alla "barnen" på golvet och så mamma Jessen


Tobias ser också ut att ha roligt ihop med Lukas och hans kompis



Tobias stannade sedan kvar i Eskilstuna.


När vi kom hem så tog Lars-Åke, jag och Greta en promenad runt sjön. Var så fint väder.   


I morgon blir det till att byta till sommardäck, sedan skall jag nog träna lite hund och på kvällen skall vi ha tävlingsmöte inför spårtävlingarna 28-29/4.


Vi har ju rådjur som smyger kring huset och käkar ekollon. Lars-Åke skulle försöka fotografera men det blev väl inte så värst bra bilder. Men dom kommer här i alla fall.


Utanför datarummet


Ekollon verkar inte vara farligt för rådjur.


Har ju också skaffat mig en ny mobil och den tar jättefina bilder men har inte lyckats få ner dom till datorn utan ni får titta på facebook i stället  


Tjingeling  


Mia    




  




Ovido - Quiz & Flashcards