Alla inlägg under maj 2011

Av Mia - 29 maj 2011 18:53

En helg utan hundar.

Trot eller ej, men denna helg har inte gått i hundens tecken.   

I fredags kväll kom min pappa och hans fästmö ner med husvagn.

Lars-Åke hade lagat kycklinggryta med curry. Favorit i repris   och till efterrätt rabarberpaj med vaniljsås.

Senare på kvällen så invigde vi pappas "nya" husvagn    

Igår fyllde Lars-Åke 65 år.   Det var ingen stor baluns utan hans mobror och moster kom och senare barn och barnbarn. Det blev smörgåstårta och så kaffe och tårta på det.


Nybliven pensionär


Och så fick han en profilbild på Facebook också


Pappa och Mili stannade till på söndagen innan det var dags att fara hem.

Vi har ju haft hantverkare här i veckan igen. Dom skall färdigställa tätning utav fönsterna och så fällde dom flaggstången för att den skall fräschas till. Samtidigt så tog dom eken som stod vid terassen. Dels så blev den så ful när dom kapade vissna grenar men så stod den i vägen för flaggstången också.

Det blev väldigt ljust och fint på tomten, men väldigt tomt också.


Inget träd som skymmer nu


Skall väl dekorera stubben med blommor så småningom


Fina Greta på bild också


Leker med min boll


Vi tog en promenad runt slottet också och så passade vi på att titta var dom lagt vår ek.


Blir nog fint tändvirke av detta


Det blir en del virke av en stor ek


Här syns det lite hur stor den är.


Tog en tur med cyckel in till "stan" och handlade tidningen. Kände att jag behövde röra på mig. Ätit för mycket.

Efter det la jag ett spår till Greta. Men det gick inget bra. Visserligen så kan jag ju inte begära att hon skall veta vad hon skall göra eftersom inte varit flitiga och tränat spår. Men hon kännde inte ens köttbullarna i spåret.

Så jag åkte hem och gjorde ett minisök med en massa köttbullar på 75 x 75 cm ruta. Men inte heller det gick bra.

Jag misstänker att hon kan ha noskvalster, för hon nyser väldans också. Så jag ska ringa veterinären i morgon och beställa tid. Dom får kolla ögonen också, det blir inte bättre. Även om jag vet att alla valpar nästa får rinniga ögon någon gång.


Nu i veckan är det derby mot Katrineholm på onsdag och KM på lördag, väldigt få anmälda - tyvärr.

SEdan är det lugnt på hundfronten ett tag vad gäller arrangemang. Bara en träningshelg 11-12/6. Ska bli så skönt att inte bry sig ett dugg om klubben ett tag.


Tjingeling   


Mia

Av Mia - 24 maj 2011 22:07

Ja, vad hände då? Tiden går fort och man har fullt upp hela tiden. Var ju som vanligt ledig i onsdags. Om jag kommer ihåg rätt var det väl också fint väder. Var uppe på klubben en sväng och njöt sedan en stund på terassen. Jobba torsdag och fredag, Inte så mycket att berätta om det.

I lördags så hade vi lydnadstävling alla klasser på klubben. Strålande sol nästan hela dagen   Jag dömde lydnasklass I på förmiddagen och II:an på eftermiddagen. Pirrigt första hunden. Men jag var nöjd med dagen. Alla skötte sig bra. Och flera Flens ekipage högst upp på pallen.


Gunilla och Bellman högst upp i I:an


Anja och Rosie högst upp i Elit



Åse och Smulan högst upp i III:an 



Christer och Sokmimer överst i II:an dock inte från Flen


Efter tävlingarna åkte jag hem till min lilla gubbe och så delade vi på en pizza på terassen. Det var så skönt. En liten promenad blev det också med Greta.

Tog lite bilder på Greta också.


Greta kommer springande på terassen


Söt liten Greta


Njuter i gröngräset


Vad vill du husse?


Så du låter matte


Nu bryter hon snart nacken


Hur länge ska du hålla på?


En gång till


Om jag ska hålla på så här så lyfter jag nog snart, med dom öronen


Luktar gott?


Liten spjuver


Förstår inte att alla skrattar åt mina öron


Observant liten dam


Så söt!


Så skönt i gröngräset


Busig? Nä inte jag inte ...


Dålig bild men nu ser ni hur vi busar med varandra


Och vad Greta gör ......


På söndagen så hade vi då rapporttävling och upp ännu tidigare klockan fem ringde klockan.

Ja man skulle väl inte utsätta sig för detta om man inte tyckte det var roligt.   

På den tävlingen skulle jag vara biträdande tävlingsledare. Första gången på rapporten. Var lite "skraj" för det där med att hålla koll på sekunderna när man ska skicka hundarna. Men det gick bra. Och ännu soligare och skönare var det.

Det är hur spännande som helst och stå där och vänta på hundarna om dom kommer eller inte.


Stationsområdet vid A-station


Några av dom tävlande på A-station domaren Leif och skrivare Gullevi


Det var så roligt denna gång för båda lägre hundarna och högre hunden sprang alla sina sträckor. Det var bara en elit hund som inte sprang.



Ettan coh tvåan i lögre klass


Ettan Ingrid och Allt-I och tvåan Kerstin och Cito i elitklass.


Tänk att det hade kunnat bli en valp från Ingrids förra kull. Men nu har jag ju lilla Greta i stället.

Även om hon driver mig till "vansinne" ibland så är hon så god.    

Och vi tränar på lite grand då och då.


Nu håller jag på att scanna in alla protokoll från tävlingarna eftersom vår kopiator slutade fungera så kan vi inte ta kopior. Men har lovat att scanna och maila till dom tävlande. Fast det tar en jäkla tid.


Tjingeling   


Mia







Av Mia - 17 maj 2011 21:06

Dagarna går sin gilla gång. I lördags var jag och inhandlade lite blommor från Ekenäs Handelsträdgår. Har aldrig sett så myckt pelargoner i hela mitt liv. Och vilka kraftiga sedan! Efter det åkte vi till Vadsbro IP. Flens Brukshundklubb var där och hade uppvisning i lydnad och agility. Kom precis när det var slut   

Lars-Åke var också där och instruerade om boule.


Så mycket träning blir det ju inte än med lilla Greta. Vi kör lite sitt, ligg och fotgående. Har börjat lägga ut lite godis åt henne inomhus så hon får springa runt och leta. Det gillar hon.  Det har även blivit lite "längre" promenader. Men runt sjön får vänta ett par månader.

Hon har även fått sova några nätter utan att vara inlåst i bur. Vilket har gått bra. Hon lägger sig i buren ändå och sover. Men kommer ut och väcker en på morgonen - lite väl tidigt dock.

I söndags var jag i Södertälje och dömde lägre spår. 10 hundar blev tre till slut.

Men två uppflyttningar blev det.


I helgen har vi lydnadstävling på lördagen då skall jag döma klass I och II. Och på söndag är det rapport. Då är jag tävlingsledare på A-station. Skall bli "spännande" första gången för mig.   

Har bara varit med som medjälpare och tagit emot tider tidigare.


Så mycket bilder har det inte blivit bara liten Greta som rusar runt och så lite blommor.


Misse Maja åmar sig. Bäst att passa på när inte Greta är närvarande


Sötnosen Maja


Äppelblom visst är det vackert


Blir nog mycket äpplen i år


Alldeles fullt med blommor


Vackert




Många blommor är det


Ett annat äppelträd med vita blommor


Vita blommor


Fast när man kommer närmare så ser man lite rosa också


Lite Greta i gröngräset


Kommer med bollen i munnen


Snart framme hos matte


Har upptäckt att Greta tycker kattmat är supergott. Kommer till och med när man ropar på henne - även när hon har något i mun.

Fast det visste jag ju sedan tidigare att kattmat är uppskattat av vovvarna   


Ut och letar efter bollen


Där var den!


Kommer i full fart


Kommer nog ända in


Usch vilket oväder det var ikväll blixt och dunder och ösregn.

Greta tittade lite konstigt när det mullrade men sedan brydde hon sig inte. Jag fick dock eld i baken och stängde av datorer.

Så Greta och jag gick ut i köket och tränade lite.


När jag gick in och satte igång datorn igen upptäckte att julblomman blommade


Trodde väl adrig den skulle komma tillbaka


Vackert i maj


Hoppas det blir skapligt väder i morgon så Greta och jag kan ut och promenera lite. Skall även upp till klubben och hjälpa Yvonne med listorna till lydnadstävlingen. Kanske även går med Hasse ut på rapportsträckan om han hann.


Tjingeling   


Mia







Av Mia - 9 maj 2011 21:58

I går så dömde jag högre klass spår hemma. Samling på klubben kl 08.00 Jag var där lite tidigare för att sätta på kaffe. Anna E hade redan gjort mackor till skogen och dom tävlande.

Hade ju kameran med men det är lite svårt att ta bilder samtidig som man ska döma. Så det blev bara några från prisutdelningen som en annan person tog.

Jag körde i alla fall ut dom tävlande till spåren. Lämnade av spår 1 - 4 och fortsatte till samlingsplatsen. Där åkte vi sedan tillbaka till spår 1 med tävlingsledaren. Det gick bra för i stort sett alla på spårupptaget, men tyvärr så bröt fyra stycken spåret. Tråkigast är nog att få alla pinnar och inget slut.

Uppletande kördes också i skogen innan det bar hem till klubben för lite lunch.


Sedan platsliggning och så lydnad för dom fem hundar som var kvar.

Det kändes tryggt och bra att döma. Var ju första gången denna säsong och det tar ju lite tid innan man har allt i ryggraden.


Klockan tre var vi klara så dagen blev inte så jättelång.


Här kommer bilder från prisutdelningen. På pallen tre Flensekipage! Och två av dom uppflyttade till elitspår. Jätteroligt!


Från vänster Kristina med Nimbus, Lilian med Viktor och Kerstin med Olli











Vänder vackra sidan till



Har nu också lyckats ladda ner några bilder som jag fick från träningshelgen i april. Som en klubbkompis mailade över.


Greta undrar nog vad jag håller på med


Vad gör man inte för att väcka intresse


Ser lite trött och fundersan ut


Lilla sötnosen


Min lilla prinsessa


Ja nog är hon fin på bild: Men vilken lite piraja   


I morgon bär det av till Göteborg och möte.


Tjingeling   


Mia


Av Mia - 7 maj 2011 20:42

Idag skulle jag vara spårläggare på vårt elitspår.


Kall och dimmig morgon


Dimmornas bro!


Inte en kotte ute


Förbi Skebokvarn gick färden


Hyltinge Kyrka


Hoppas inte dom tävlande fick onda aningar


Bertil, Anita och Micke var på plats när jag kom fram


Johanna får instruktioner av Bertil


Alla spårpinnar på plats


Två stycken spår skulle jag gå och vara mottagare på mitt sista. Klockan 07.00 vad det dags att gå ut. Tog av mig en tröja för man blir ju så varm. Men fy fan vad kallt det var. Och stela fingrar skulle man plocka och dra ner snitslar. Kom ihåg än en gång varför vi ska göra snitslar på klädnypor.

När jag kom i mål var jag väl i alla fall lite varmare.

Åkte ganska omgående till nästa spår. Där fikat skulle finnas också. Att man blir så hungrig i skogen   Nåväl fikat var inte där ännu. Så jag hann gå mitt nästa spår också innan det var på plats. Spårmarkerna vi var vid är nya marker för oss och jag hade inte snitslat mina spår utan det var gjort av två med Gps och som kunde läsa kartor. Hoppas kunna göra det själv till nästa år. Måste säga att det var jättefina spår och dom tävlande som jag pratade med tyckte det samma.

Stannade kvar på fikaplatsen tills det var dags att åka hem.


Så fotar man lite medans man väntar


Domare Manfred väntar på att det är dags för spår sju att gå ut


Ola likaså


Jan-Ola tävlande, Anja mottagare, Lilian spårläggare och Anders kört ut tävlande


Sjuans upptagsruta


En glad tävlande som hittat slutet och sju apporter


När alla kommit ut från sina spår åkte jag hem till Lars-Åke. Vi satt på terrassen ett tag innan vi gick en promenad till slottet. Det var Svenska Corvetteklubben på besök.

Det är bara att välja



  


    


 


  


  


  


  


  


  


  


  

Men vem vill ha en korvett?


Lite penseér vid slottet.


Efter det gick vi till Prinsen Araber och hälsade på Ella och Tommy. Greta fick leka lite med deras Maja. Majas mamma hittades vid landsvägen vid Valla. Omhändertogs av polisen och på morgonen hade hon fött åtta (tror jag) valpar. Vilka idioter det finns!!   Som kan lämna en hund så där.


Ligger och väntar på Maja


Mattes sötnos


Liten tuva.....


Har dig i ett järngrepp


Ombytta roller


Ta mig om du kan!


Bita i benen är roligt


Fina Maja!


Tommy och Maja


Nu tar jag dig!


Nackgrepp!


Oj vad stor du är


Hjäälp!!


Greta och husse på promenad


Fina Greta!


Undra vad husse gör? Eller vem är det?


Usch, fy fan vad läskig du är.


Raggen syns inte riktigt.


När vi kom tillbaka hem satte vi oss på terassen igen och njöt av det fina vädret.

Men gud så trött man blev.


Tur det inte finns ljud till bloggen ;-)


Greta njuter på terassen


Corvetterna åker hem


Misse Maja fick komma ut lite också


Det är lite otäckt, men samtidigt spännande


Greta busar med husse


Nu är Greta trött också


Jobbigt att vara med matte hela dagen och sedan promenera också


I morgon får man sova en timme längre än idag. Skall upp och och döma högre spår hemma. Ska bli roligt.

Nu blir det sängen.


Tjingeling   


Mia















Av Mia - 6 maj 2011 22:22

Ibland är det svårt att få fina stillbilder på Greta   Förstår inte varför. Men då är det bra att ha en kompis som kan fotografera lite.


Här kommer några fina bilder på Greta.


På DM:et i Katrineholm


Örat trillar ner när jag är trött


Nu kom det visst in något annat "skit" :-) Nina, jag och Greta - någonstans ....


Fina Greta!


Något skit bakom snöret


Söta Greta


Är det månne matte hon tittar på?


Så söt och fin!


Sötnosen!


Parabolerna står rätt upp


Inhandlade igår en massa småben/pinnar som hon kan bita på.... i stället för inredningen.   


Det var allt för denna gång!


Imorgon blir det att gå elitspår och på söndag döma högre spår hemma.


Tjingeling   


Mia



Av Mia - 5 maj 2011 21:29

Jag fick ju inte med alla bilder från valpträffaen i förra inlägget så här kommer lte fler


Vem vinner? Greta eller Görel?


Denna gång verkar Greta få ge sig


En lite bitch den lilla Görel? :-)


Men så söta ihop senare!


Aspirant's Dekov


Nu har mamma Ettra kommut ut. ÄVen Fräcka Fröken och Drumla. Många hundar var det :-)


P-O lokkar på alla


Alla nio syskonen och mamma Ettra


I helgen som var så var det ju DM i Katrineholm. Flen var medarrangör till söket och rapporten. Flen hjälpte även till med IPO:t.

Själv skulle jag döma uppletandet för sök och spårhundar på lördagen.

Drog husvagnen till Katrineholm på fredagen, hade tagit ledigt den dan'. Strålande sol och jätteskönt ute   På fredagen var det ju lydnaden. Så det tittade vi på.


Platsliggning klass tre


Åse och Tidernas Sigrid Schumann från Flen


Maria och Hover från Katrineholm


Inkallning med ställande?


Hover i rutan


Lite andra raser också


Krister och Ufo från Katrineholm


Några "gamla" domare som tar igen sig


Platsliggning Eliten


Platsliggningen klar


Anne-Lie och Hesslan från Karineholm i språng marsch


Anne-Lie och Hesslan


Lena Andersson och Gubben, från Eskilstuna tror jag


Passade också på att ta lite bilder på Sara och en av hennes rottisar. Kommer inte ihåg vilken. Men tror det var Putte


Söt pojke!


Sötnos!


Vi väntade på att lydnaden skulle bli klar innan vi grillade. Det blev sen middag kan jag säga. Och kallt blev det också. Om det var varmt och skönt i vagnen på dagen så var det iskallt när jag gick och la mig. 15 grader när jag gick och la. Hade på mig flanellpyjamas, t-shirt och strumpor. Så jag frös inte under natten. Men när jag vakande var det åtta grader i vagnen   Tur jag hade tofflor med.


Jag fick ju inte igång värmen.    Till saken hör att vi testat på onsdagen och då gick det.


Gick upp klockan halv sex. Det var ju samling klockan sju denna dag. Solen kom även på lördagen. Och det var till slut ganska skönt att stå vid uppletanderutan. Men jag hade dubbla tröjor på mig. 

Många bra hundar var det att döma, men tyvärr fick vi inte sätta 10:an trots att flera hundar hittade fyra föremål. Det var tugg, eller stopp.

På kvällen var det gemensam middag.


Lars-Åke kom också och käkade medn åkte hem sedan.


Grundar lite innan middagen


Ja, det är vatten i dunken!


Vi gick in och väntade på maten. Brr!


Marie med lite rött


Robert och Lena från Nynäshamn


Kerstin, Carina och Carina


Vänta ett tag...! Tycks Carina säga.  Och Gun mumsar på


Yvette och Yvonne


Två som är mätta. Ola och Kerstin


Maten var verkligen god. Kycklin, carré (tror jag) potatisgratin och kantarellsås. Mums!

Jag gick väl och la mig vid elvatagen. Om än ännu kallare i vagnen.


Vaknade på söndag morgon med fyra grader inne. Gick upp och hämtade trosor och t-shirt och la mig på för att värma.


Idag skulle jag vara skytt på rapporten. Två hundar blev det till start.

Efter lydnad och uppletande åkte vi till Flens BK för rapportsträckan.


Och vad gör man när man väntar på att hundarna ska komma? Jo man tar med kameran ut i skogen    Hade satt på det stora objekitvet så jag kunde ta på långt håll. Tänkte att man kansek skulle få en hund i språnget.


En stor rotvälta


Någon som ställt upp en pinne?


En liten gren


Snitslade banan


En liten gran



Där borde det komma en hund.


En kvart efter första skick ringde Bertil och sa att första hund inge gått ut och andra hade vänt. Så det var bara att ta sitt pick och pack och gå tillbaka. Hade ju inte ens hunnit fika.

Vi åkte tillbaka till Katrineholm för att titta på skyddslydnaden och skyddet.


Greta håller på att bryta nacken av sig efter sitt ben.


Så skönt att sträcka ut.


Så kom det en hagelskur och det var bara att gå in en sväng.

Greta fick sedan också sitta med och titta på skyddet.

Skotträning har det också blivit hela helgen.

Fast hon är väl lite liten för att "fatta" om man skall vara rädd eller inte.


En av lägrehundarna


Bevakning och fasttagande


En högrehund tror jag


Quinsygårdens Morrison tror jag detta är


Fasttagande


Bra höjd i det hoppet


Dubbelretningen


Det kom en rejäl skur igen när vi väntade på prisutdelningen


Lena Hjert. Dubbel DM-mästare i spår och skydd.


Grattis Lena !!


Bonnie och Micke tar emot klubbpriset för Lag Dm. Göran delar ut det.



Grattis Katrineholm!


Det blev ett långt inlägg detta.

Får försöka korta ner det lite nu när jag fått in det mesta av bilderna


Tjingeling   


Mia





 



Av Mia - 3 maj 2011 20:31

Nu har Greta fått en egen blogg   

Den är ju inte riktigt klar, det kommer en banner också.

Men jag kände att jag ville avsluta Razzels blogg då det blir för mycket minnen efter honom.


Vi börjar så smått med att lägga in en del bilder från valpträffen som vi var på, på påskdagen. Det var så roligt att alla nio valpar kunde komma.

Dom var väldigt lika i storlek och utseende. Det var gentligen bara två som avvek i färg.


En hel drös med valpar!


Valle, valle vallparna! Lockar P-O


Puss på dig "urpappa"


Och så sprids vi för vinden igen!



Först Gaston, sedan Greta och sista Garrov - tror jag!


Inte lätt med alla namn, men tror det är Gaston


Vill ha pinnen!



 


Greta brottas med brorsan!


Gaston och Greta underst



  

  


Greta spanar in en brorsa


Någon ropar!


  


 

En hel hög!


Greta och Garrov


Akta dig brorsan!


 


 

P-O försöker fota, inte så lätt


Söta Garrov.


 


   

 



 

Nu tar vi dig!


Görel ser ut som hon sett ett spöke


En pinne som är intressant


Mattes söta lilla Greta


Garrov, Görel och Greta


Gullefjun, fast döpt till Gösta 

 

Gösta på upptäcksfärd


 


 


   



Gaston och Garrov


Stugan vid Lövsta där vi var.


Aspirant's Ego


Efter ett tag var det dags att tända grillen.


Det var lite olika grillbitar man hade med sig. Själv hade jag grillkorv.


En del är hungrigare än andra. Pernilla lät sig väl smaka


ÄVen Görels matte, Mia var hungrig


Aspirant's Dekov skall ut och spåra.


Hmmm, nöden har ingen lag.


En pinne belönas med godis


Greta har hittat en gammal handske 


Den ville Görel också ha.


Tog ju en hel del bilder men jag lägger in lite mer en annan dag. 


Tjingeling   


Mia  










Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards