Alla inlägg under januari 2013

Av Mia - 20 januari 2013 20:40

   Idag fyller min lilla fyrbenta tös 2 år.   


Mattes lilla Greta

Det firade vi med att åka upp till klubben en sväng i detta underbara soliga väder   

Träning med störning blev det. Och idag var hon inte med för fem öre i början även om det blev bättre efterhand.


Körde lite sittande i grupp ihop med Nimus. Sedan blev det platsliggning.


Viktor, Nimbus och Greta


Min fina tös


Viktor ligger fint trots att Greta är med. Ja han gillar tjejer men som tur är så har Greta slutat löpa


Nimbus


Något ser Greta ......


Man kan inte fota för mycket


Jo jag sa ju att Greta låg fint även om hon gick upp efter 10 minuter. Men hon fick en svanhals när bästa lekkompisen Röja gick iväg med matte Carina. Men hon låg i alla fall kvar .


Sedan stod vi och pratade lite och hundarna satt så fint vid oss. Men så tog nyfiken överhand och Greta drog som en avlöning efter Carina och Röja. Inte hjälpte det att jag skrek som en galning.   

Hon försvann och matte "sprang" efter som en klumpig kossa. Kom upp på vägen bakom appellplan och där stod Carina och Röja och så Greta en bit ifrån. Jag ropade och viftade med leksaken och så kom hon springande. Och jag gör det klassiska felet att bli så förbannad när hon kom. Ja jag vet att man ska bli glad och så kan man vara bestämd sedan, men jag var så arg.

Vi gick i alla fall tillbaka till appellplan och körde lite till. Positivt då!


Kristina, Tommy och Lilian


Ungdomar från FRG-gruppen grillar korv.


Faktiskt brydde sig Greta inte om dom ett dugg. Andra hundar och förare var mer intressanta.


När jag kom hem och efter en välbehövlig dusch åkte vi till Eskilstuna för att gratulera Tilda som fyllde 10 år i torsdags. Greta fcik följa med in och ligga i Jonas och Jessens sovrum.

En del är ju rädda för schäfrar.


Tilda öppnar paket


Nu vankas det tårta


Lilla Doris i "mormors" trygga famn


Tilda dansar


Även igår var det ju en underbar dag. Så Lars-Åke, jag och Greta gick iväg på en promenad. Kamera med nya objektivet var natuligtvis med. Så nu blir det en del bilder.


Ja nosa måste vi ju göra förståss


Vackra vinterbilder


 





Är lite nöjd med denna bild på slottet, taget över sjön.


Och så ska det nosas förståss.....


Leker lite med närbilder


Lite spring mellan oss blev det


Vinter när det är som finast


Kommer du matte


Jag kommer till dig i stället


Så blev det lite sök efter husse också






Vackert när det lyser i trädtopparna


Så blev det lite snöbollskastning i länten också så Greta fick springa och jobba lite


Greta på väg upp


Och så utför igen


Mer husse mer!


Hej vad det går


Mattes fina Greta


Förväntansfull


Sjön vid slottet




Lilla bron vid slottet


Vad gör man inte för att komma med på bild själv.........




Fina Greta




Och månen tittade fram mitt på dagen


Fåglarna har också fått mat


På kvällen hade vi lite spelkväll med ost och vin. Angela och Micke, Tommy och Anita och Carina kom över för lite spel. Mycket trevligt hade vi.


I onsdags var jag ju också som vanligt på klubben och kom så jag kunde hänga på Kristina på hennes promenad.

Greta och Nimbus röjde verkligen runt under promenaden.


Hej å hå vad det går


Tyvärr lite svårt att få fokus ....


Stackars Garm får tassarna fulla av snö


Så Greta får sitta vid sidan om och titta på






Med blixt ser det ut som det är kolsvart ute


Utan blixt inte lika mörkt


Så måste vi ju fota på stenen. Har du godis?


Inte riktigt fokus på fotografen


Men Nimbus är van att sitta modell


Dragkamp! Nimbus och Greta om samma pinne.


Vem vinner?


Ja Greta fick med sig pinnen i alla fall   


När vi kom tillbaka till klubben så körde jag igenom Greta på ett lydnadspass och Kristina kommenderade.

Så bra har Greta nog aldrig gått. Så nu måste Nimbus komma före varje tävling så vi får gå en promenad på en och en halv timme innan   


Eftereråt blev det lite snack i klubbstugan och lite valpfotografering


Putte fyra månader och Bella sju månader


Nu äter jag upp dig


Försök du bara


Bella


Som avslutning en bild med utsikt genom vårt fönster i matsalen



Fotogra Lars-Åke


Efter mycket om och men och svärande över bloggen är jag nu klar


Tjingeling   


Mia











 








Av Mia - 10 januari 2013 22:02

Så blev den äntligen av. Promenaden med Ann-Margret och hennes vovvar Vinja och Bozza.


Vi träffades i lördags vid våtmarkerna i Eskilstuna, det ligger ute vid Ekeby om ni är bekanta med det.

Dagen började med sol   men sedan blev det mest grått och småkallt tyvärr. Rundan var väl ca 4 km men vi gick ju i ganska lugn takt så det tog nog nästan två timma.


Tänkte att Greta skulle få en kompis att leka med Bozza 7 månader men uj vad burdus Greta var. Tryckte till stackars Bozza hela tiden så vi fick säga åt henne att skärpa sig. Ja Ann-Margreta sa verkligen till på skarpen. Men efter ett tag gick det mycket bättre även om det blev lite återfall ibland.


Greta på väg mot Bozza


Vi började med att ha Greta och Bozza lösa men sedan kopplade jag upp Greta ett tag och sedan fick Bozza vara lös innan alla tre hundarna fick strosa omkring.


Fina Greta


Vi fotar varandra


Mycket att läsa om


  

Ann-MArgret undersöker kameran


Det är raka fina sträckor så man ser långt om det kommer någon


Det här måste vi undersöka


Många goda harskitar fanns det här


Är du snäll eller? Undrar Bozza och nosar på Greta


Greta blev välidgt mörk mot snön


Likadan bild som Ann-Margret tog


Måste nog lära mig mer om inställningarna på kameran


Man kan tro det är solnedgång


Vad är detta för spännande då?


Ja jag behöver ju aldrig vara rädd att Greta ska hoppa i vattnet   


Greta så in i vassen


Nöden har ingen lag. Lilla Bozza gör stort


Pinnar är rolgit tycker Greta och Bozza ser förundrad ut


Bäst att samla ihop för nu kom det folk

Då får Greta träna plats.


Här kommer några fina bilder som Ann-Margret tog då.










Så fin min Greta


Tänk vad lite godis kan göra


Nu har Greta gjort något dumt


Ajabaja inte vara dum mot Bozza



Matte! Fy fan vilken äcklig kärring det där var


Kom igen då! Nä inte med den svansföringen


  

Nä för fan inte nu igen


Ska du verkligen bara klappa mig?


Så kom det lite folk igen


Bozza, Vinja och Greta


Ann-Margreta tog också bilder på dom alla tre


Fina Bozza


Snälla Vinja


Och så mattes sötnos Greta


Lite lek igen



Miljöträning blev det också




Lite rolig bild! Man ser bara ett litet öra av Bozza bakom Greta


Klockan är fortfarande bara 13


Sedan blev det att åka hem.


Har varit och tränat på klubben i söndags och i onsdags. Blev en promenad genom skogen först och sedan lite lydnadsträning. Mycket kontakt. På söndagen var det Anja och Driva som "störde" och i går var det Kristina och Garm.

Jättebra när man kan få lite hjälp med sån´t.


Vi körde även lite hopp och inkallning så det inte blir allt för tråkigt för Greta   


Nästa vecka ska jag hämta mitt nya objektiv det ska bli spännande. Och så får jag försöka läsa på lite om andra funktioner med kameran.


Tjingeling   


Mia









Av Mia - 1 januari 2013 16:41

Den 1/1 var tydligen ingen bra dag att blogga på. Herregud så segt!


Gårdagen var lugn i det Malmbergska huset. Lars-Åke och jag åt middag vi 18-tiden.   


Photo: I väntan på mat Innan katten ska leka med dekorationerna ;-)

Dukningen


Photo: Förrätten! Lax och räkor i curry och vitlökssås Ett glas vitt till det

Förrätten. Räkor och lax i curry och vitlökssås


Till huvudrätt blev det helstekt oxfilé i ugn och pommesfrittes med bearnaissås till.

Ett jättegott Amaronevin som jag fått av Gullevi.


Photo: Nu är Greta nöjd också :-)

Greta fick ett märgben så hon blev nöjd också


Photo: Älskar levande ljus :-)

Bara älskar när det är mycket ljus tänt


Vid tolv-slaget gick vi ut och tittatde på fyrverkerierna från slottet. Greta fick stanna inne. Bara i fall att. Tyckte det var onödigt om det skulle skrämma henne. Förra året skällde hon ut dom   


Photo: Visst är det vackert att titta på :-) Greta fick dock vara inne... .. För säkerhets skull :-) GOTT NYTT ÅR alla

Lite raketer


Idag blev det en tur till klubben. Dock var det väldigt folktomt där så Greta och jag tog en promenad genom skogen. När vi startade vår tur så såg vi en bil parkerad, men som tur var så var det bara Anja och hennes tre hundar som kom tillbaka från sin runda.


Photo: Här var det tomt Men lilla planen är helt okey :-) Tar nog en promenad med Greta :-)

Fint på klubben men liiite blött!


Det var roligt att se Greta på hela promenaden. Hon hade full koll på var Anja med doggsen hade gått. Kan man väl kalla hårda spår det också   


Skogsvägen hittad


Jag kommer matte!


Lite bkött på sina ställen. Tur Greta hittade där Anja gått


Även stenen som hundarna brukar sitta på undersökte hon


Då blev det för Greta att posera också


Innan vi kom tillbaka så var jag bara tvungen att filma vårfloden



Höll visst telefonen lite fel ;-)

 

När vi kom tillbaka till stugan så blev det en liten tur på appellplanen också för lite träning. Men det var blööött!

Blev lite kontakt och så lite hopp.

Efter det fick Greta springa efter bollarna som jag kastade iväg i snön.


Någon har också dekorerat utanför stugan. Det var så fint!


En liten julgran


Och några julblommor.


Denna lilla krabat hade också vaknat inne på toaletten


Så åkte vi hem för lite mat.


Misse Maja hade rolgit med en pappersduk medans jag lagade mat.




Nu är det så förbaskat segt så det blir inget mer för denna gång


Tjingeling


Mia






Skapa flashcards