Alla inlägg under oktober 2012

Av Mia - 28 oktober 2012 18:28

I fredags var det min tur att sluta tidigt. Nu blev det lite övertid i alla fall så jag var inte hemma förrän vid fyra ändå   

Men Lars-Åke och jag hjälptes åt att laga till en god fredagsmiddag.


A la Spanien


Allt gick åt!


Igår var det Prova-På dag på klubben. I strålande sol   

Vi hade vänt oss till kursare och det fanns möjlighet att pröva påspår, sök, uppletande, rallylydnad, lydnad och agility.

Jag skulle hålla lite i spårbiten - jag som inte är utbildad instruktör och tycker inte jag kan förmedla något. Men det var faktiskt riktigt roligt. Jag och Donald "delade" på sex hundar så det blev tre var. Dom fick lägga varsitt litet kort spår och så tittade jag på när hundarna spårade och kom med synpunkter och ideér. Jag var riktigt nöjd och tror att deltagaran var det också. Det tog i alla fall längre tid än för den andra gruppen om det ny betydde att jag pratade mer vet jag inte   

När vi var klara var det dags för grillade hamburgare, det smakade bra.

Efter det prövade Greta och jag på lite rallylydnad. Faktiskt inte så lätt som man kanske kan tro. Lite annat tänk och mycket nytt för hundarna också. Så det kanske vi tränar lite mer på.

Efter det hoppade jag på och körde uppletande med Greta. Det går i alla fall framåt där. Och så avslutade vi med en platsliggning. Så jag var mycket nöjd med gårdagen.


När vi kom hem så fick Greta springa lite på tomten.

Hon hittade en iskocka från fågelbadet som var jätte roligt.


Gott att äta också


Den ska jag ta


Du kan inte ta den!!!


Mums


Hur kan det vara sådana knopp på rododendron nu?


Pugh Rogefeldt "Så mycket bättre"


Undrar varför vi inte tittat på första säsongen av detta. Är ju så bra!


Greta var i alla fall trött efter dagens strapatser

Idag har det också varit strålande sol   

Vi skulle ta undan alla lövhögar som Lars-Åke blåst ihop - så här långt. Kommer bli lika mycket till då det sitter massor kvar på träden - Puh!   


Greta hjälper gärna till eller ..... nä gillar inte denna pressening


En av lövhögarna



Vi tog väl bort 10-15 stycken


Jag tog en paus och åkte och kastade lite till återvinningen och köpte tidning. Sedan var jag uppe vid minneslunden och tände ett ljus för lillebror Kenneth som skulle ha fyllt 51 år idag.   

Tanken gick även till farmor som skulle fylla 101 på tisdag.

Hon fick dock uppleva sin 100-års dag.

Livet är verkligen upp och ner.


Blomma och ljus för Kenneth och farmor


Efter det åkte jag hem och drog mer lövhögar.

Greta gillade inte detta med krattor, presseningar och lövblås



Hoppas det fungerar med detta videoklipp


Vi tog också en liten paus i solskenet


Lite värme!


Sedan tänkte jag att jag skulle försöka träna in intervaller med Greta. Att hon skall springa till en target och sedan tillbaka till mig. Började på gärdet. La en godis och klickade när hon var framme, så fick hon komma till mig för lek med bollen. Skulle utöka avståndet men då såg jag inte targeten utan jag la Greta plats och sprang upp till bilen och hämtade en klädnypa med snitsel som jag sedan satt på targeten. Skickade Greta och hon apporterar snitsel och target   Jo det var väl i och för sig bra men inte riktigt tanken.

Vad gör vi då? Jo vi går upp på tomten i stället. Blir ju inte mer än max 50m men i alla fall. Det gick riktigt bra.

Så nu blir det att inhandla en större target som syns bättre   

Får väl säga att jag snott denna idé av Ingrid vad gäller intervallträningen. Hoppas det kommer bli lika bra som när hon kör detta med Allt-I.

Ska bara leta upp en bra backe också så det blir lite motstånd  - för Greta  


Till söndagsmiddag blev det en gryta på grytbitar av gris och lite smått och gott ihopkok

Nu blir det soffhäng.

Greta är också trött - idag också   


Tjingeling   


Mia








Av Mia - 24 oktober 2012 20:02

Idag var det träning med Mia med syrran Görel och Cilla med brorsan Ghost "Spöket"   Jag träffade Mia på Norrköpings Brukshundklubb straxt efter 10 Cilla kom lite senare eftersom hon jobbat natt.


Vi började som vanligt med kontakt och linförighet för att sedan köra lite läggande under gång, apportering och hopp över hinder. Kör med mina köttbullar över hindret och det fungerar bra. Apporteringen blir lite olika varianter på och även där fungerar det med snabba ingångar. MEN det är på träning det   

Mia körde också linförighet och kontakt. Även Görel behövs köras igenom och tagga ner innan man kan börja på riktigt.


När Cilla kom körde hon igenom Spöket Åå han är så söt "pojken" så lik Greta   


Jag körde även en budföring med Greta med hopphinder på båda sidorna om sträckan. Vart tror ni hon sprang?   


Cilla och Spöket


Och så lite beröm


Fin kontakt här


Cilla försöker att inte titta på Spöket vid sättande kommandot


Vad konstig du är matte?


Spöket tränar hopp.


Återhopp går bra, värre är det med uthoppen.


Cilla hjälper till


Men vad gör hon med armen?


Mia tränar inte spår .....


... utan framförgående


Dom är ena riktiga noshundar dom här syskonen


Den "galna" blicken igen ..... apportering !!


Stilstudie apportering .....


... lite suddigt.....


men härligt gripande ....


Och full fart mot matte


Görel tränar platsliggning


Fina Görel


Lik mormor Brixa men inte mamma Ettra


Mia och Görel


Lite lek och bus när man varit duktig


Hopp och skutt


Vi avslutade med en platsliggning där mormor Brixa låg i mitten. Görel löpte så det var väl inte så snällt mot Spöket.

Greta låg också så lungt och fint. Det finns hopp.   


Efter träningen åkte vi och hälsade på kennelmamman Pernilla på PP:s Hund och Kattkompani. Blev en trevlig pratstund där. Och datum för nästa träff med G-syskonen bestämdes också   


I söndags var jag i Nyköping och dömde sök. Elit- och högreklass sök. Och så lydnaden för högre klass. Tyvärr blev det bara ett ekipage kvar till lydnaden. Men det var ett par riktigt roliga och duktiga ekipage på söket. Inte så ofta man får sätta 10:or   


På lördag är det Prova-På dag på klubben. Då får vi se hur många som är intresserade av spår.


Tjingeling   


Mia







Av Mia - 13 oktober 2012 20:33

Nu har det gått drygt tre veckor sedan Lars-Åke åkte till Spanien. Nästa torsdag kommer han hem igen   Ja det är inte så att jag går och deppar jag tycker det är ganska skönt. Känner heller ingen längtan till värmen även om detta pissande kan göra en galen för mindre.   Och jag älskar visserligen värmen.

Har ju inte bloggat sedan jag dömde och tävlade i Katrineholm... Aja baja! Jag skulle ju skärpa mig, men men.

Veckorna går ju sin gilla gång med jobb, jobb och jobb och så ledig onsdag. Då blir det ju lite hundträning i alla fall.

Körde faktiskt uppletande med Greta på tomten i mörkret. Klafs, klafs sa det när jag gick på gräsmattan.   Lite roligt att se Greta faktiskt. Brukar ju lägga "rutan" nerråt tomten men nu ställde jag mig tvärsöver. Och genast drog hon ner till vänster alltså nerråt rutan, men det tog inte lång stund förrän hon letade sig uppåt där jag vallat. Duktig tös! Och in med grejorna kom hon också. Jag satte mig på huk och vände ryggen till henne. Kan det va att hon slapp se mig....?  

Förrförra lördagen så spårade jag och Anja. Jag la ett litet appellspår i skogen till Dolly och Anja la ett till Greta. Dolly skötte sig bra och Greta var jag supernöjd med. Hade sagt lite hur Anja skulle kunna gå .... så hon inte skulle gå vilse.   "Följ stigen så kommer du till en öppning det är så snårigt på sidorna" Jag kommer spårande och vad gör Greta? Vinklar 90gr till höger "men där kan det ju inte gå"? Men bestämmer mig för att följa efter och där ligger en apport   Ja man SKA lita på hunden.   Och alla apporterna fick vi med oss också.

På kvällen var det tjejträff hos mig. Hade gjort chili con carne. Yvonne hade med efterrätt och Carina hade lite ostar och vindruvor. Väldigt trevlig var det och mycket "tjatter" blev det.


Förra helgen var jag på distirktets elitsattsning i spår. Gick lite tidigare från jobbet på fredagen - bytte fredag med Gunilla. För att åka hem och hämta husvagnen. Var i Strängnäs vid halvfem. Kom på plats och rastade Greta och gav henne mat, innan det var dags för samling klockan 18.00 för lite genomgång och indelning i grupper. Vi presenterades oss själva och vad vi har gjort med hunden eller tidigare hundar. Sedan blev det gemensam middag. Lasagne bjöds det på. Gott! Kom väl i säng vid elvatiden. Upp klockan 06.45 behövde ju inte fixa frukost eller något. Det var 2 grader ute   Tur man hade plockat med understället.

Efter frukost var det obligatorisk platsliggning med skott. Jag gick inte så långt ifrån Greta eftersom vi fick problem ett par veckor tidigare. Hon var lite orolig och försökte gå upp men jag la tillbaka henne.

Vi hade delat in spårgruppen i två grupper och min grupp började med lydnad.

Jag ville få lite tips om att öka koncentrationen på mig. Så vi körde starter. Innan start titta på mig - belöna. Gå fram till startpunkten - titta på mig - belöna. När hon vill dra iväg på annat - dask i baken med kampdutt - belöna med kamp och lek när hon vänder tillbaka. 

Ja så där körde vi vårt första pass.


Man brukar ju komma ihåg hundnamnen.. Carita är det i alla fall


Tror hon tränar för ljudet


Anna Lindelöf instuktören visar lite snabbare sättanden


Ann har lite problem med stegen


Här går han ju bra


Det är nergångarna som är "problemet"


Ann tycker hon har "problem" med att hunden inte sitter still vid skallet


Handen på nacken


Men hallå! Måste du verkligen hålla där?


Anna försöker få Jills hund att krypa långsammare


Går ganska bra till slut


Så var det dags för lunch


Bröd med oliver och soltorkade tomater. Så goooott!


Och gulaschsoppa


Efter lunch var det vår tur att åka ut och spåra.

Vi var fem stycken och la korta spår åt varandra. Jag la ett spår till Jill som gick över en tomt genom två grindar, ut en bit på en brygga, vände, in i snår, vände. Gick inte att gå där. Fortsatte in i en "snårskog" kom ut vid en badplats där det satt fotografer ... Vad gör jag nu? Var bara att vända och gå upp på vägen - vilket var lite vad Jill ville då han är försvarsmakthund och har lite svår med spår på vägar. Där kom två apporter som bekräftelse. Jill blev lite förvånad när det låg en barkbit i spåret   När jag la spåret tänkte jag hur i helskotta ska detta gå? Tyckte jag hade krånglat till det så in i helskotta. Men hunden löste det om än inte utan problem. Och fick avsluta på "lätt" gräs.

Gretas spår gick också lite i snår. Jag valde att gå på från sidan för att hon skulle få välja utgång och hon valde rätt   Hon spårar jäkligt bra även om hon här fick tapp om det berodde på djur eller vad vet vi inte. Men nu blev det väldigt tydligt att vi måste jobba mer på apporterna. Jill hade lagt små skogspinnar som hon förvisso markerade och tog i mun MEN när hon släppte och jag kom fram så försvann dom i löven.


Ett appellspår. Johan instruktör följer med




Anns tur att släppa på


Ann ville ha ett ganska långt spår


Fel objektiv för att kunna följa med


Anns hund gick VÄLDIGT lugnt i spåret så hon ville få upp farten lite. Så i slutet så drog Carita en leksak in i ett buskage och - ja det blev tydligen lite bättre till spåret dag två.


Efter spårningen åkte vi tillbaka till klubbstugan för att göra oss iordning för middagen. Det blev lite bastu och dusch för min del. Så skööönt!


Middagen bestod av grillat och potatisgrating. Mums!


Carré och potatisgratin


Dryck därtill


Anna låter sig väl smaka


OJ! Efterrätt blev det också. Mums! Marrängsviss men med lingongrädde. Påminner om grädde och lingon i strut man fick som barn


Man var ganska trött och stöp i säng vid halv tolv. Misse Maja sov hos mig en del av natten   


På söndagen efter frukost var det platsliggning igen. Jag la Greta utanför gruppen denna gång och det gick mycket bättre.

Jag tror i alla fall inte det har med skotten att göra utan att hon är inne i en hormonell period och lite osäker just nu.  Men vi jobbar vidare på det.


Efter detta åkte vår grupp ut till spåren. Carita la ett spår på gärdet till mig. Och medans spåret låg till sig la vi ytterligare spår på gärdet. Då var det jag, Carita och Jill som la ett konkurrensspår på gärdet.


När vi åkte tillbaka för att ta en fika innan vi skulle släppa på på första spåret så ser jag och Jill "Skogens konung" på Gretas spår


En ståtlig älg! Undrar hur många taggar?


När jag så släppte på Greta stod älgen kvar. Hmmm.. Men Greta spårar och stannar vid första apporten. Jag börjar tjoa och skrika bra för att hon skall komma till mig med apporten - vi ska ju jobba med dom - Efter andra apporten tycker älgen jag är lite för högljudd och drar vidare. Greta ser honom men spårar vidare   Så kommer vi fram till en vinkel och Greta börjar spåra mot stängslet men där har ju Carita inte gått, styr lite Ja det kan ju vara vittring.. Men i alla fall kommer Greta på spåret snart nog och vinklar vänster och där är en apport.  Vi tar oss fram till slutet   Sen ska vi tillbaka, inte världens lättaste världens krondike att ta sig över och vattenfyllt. Men jag hittar övergången där Carita tog sig över och där kossorna tagit sig över, så jag var torrskodd i alla fall. Det "värsta" är att Greta ju ska spåra hela tiden   


Så var det dags för konkurrensspåret. Vi släppte på samtidigt och Greta går fram som en ångvält fy fan vad ont det gör att ha en spårlina snodd runt handen   Vi kommer till första apporten. Matte är jublande glad och leker. Vi väntar in dom andra och drar vidare. Så har vi gått ihop och är inte mer än ett par meter mellan hundarna men ingen bryr sig. Där vi korsat varandras spår undersöker Greta dom andra spåren och så kommer vi vidare på vårt spår. Det är så djävla roligt att se även om händerna är bortdomande av spårlinan. Och till slutet kom vi också.


Så var det dags att åka tillbaka för lite lunch och ett lydnadspass igen.


En jätterolig och lärorik helg var det. Och hem kom vi med husvagnen också. Den står så snyggt uppbackad och på plats nu också. Och rakt denna gång.


I tisdags var vi i Botkyrka för distriktets medlemsmöte och mingel. Och idag har vi tränat på klubben med Katrineholmare. Ja det var tyvärr bara Yvonne och Carina som kom men desto fler Flenare.

Jag körde "gå in på plan med kontakt" och även kontakt i linförighet och fria följet. Blev lite inkallning mest för att Greta skulle få springa och inte bara göra "tråkiga" saker. Och så tränade vi uthopp. Hoppa långt ut och jag kastar en köttbulle över hindret.


Hade ju inte kamera med men som tur var så hade Åsa det så hon tog några bilder. Men jag lyckades visst blunda på dom flesta ...


Fina Greta


Poserar för bild till resultattavlan


Mattes fina Greta


Vi tränar hopp. Kolla köttbullen!


Väntar på inkallningskommando


Så blev det även lite grillning innan det var dags att åka hemmåt.

Plockade undan mina pelargonier och hängde dom i källaren. Sedan torkade jag ur husvagnen och dammsög. Gjorde rent gråvattentanken med medel och tog även in toaletten för att den skall få stå med rengöringsmedel över natten. Och sist tog jag in batteriet.


I morgon är det städdag på klubben och jag skall var med ett par timmar innan jag skall på lunch till Lars-Åkes morbror. Han fyllde år i veckan som var.


Nu är jag ganska mör och trött så det blir nog sängen.


Tjingeling   


Mia







Skapa flashcards