Alla inlägg under september 2011

Av Mia - 24 september 2011 18:33

I lördags hade vi söktävling hemma och jag var tävlingsledare. Det gick bra tyckte jag och jag kännde mig nöjd. Tyvärr så blev det bara fem hundar kvar till lydnanden. Två elit, en högre och två lägre. Så vi var klara ganska tidigt. Vilket ju i och för sig inte är så illa.

På söndagen åkte jag upp en liten sväng till klubben och la in hundar i tävlingsprogrammet. Vi skulle ha tävlingsmöte på onsdagen.


Men först var det styrelsemöte på tisdagen. Många möten blir det ibland.   


Ska vara tävlingledare på lydnaden elit och treor den 8/10 och biträdande tävlingsledare den 9/10 på appellen. Sedan är säsongen slut för klubbens tävlingar. Känns som jag gjort mitt för i år då jag varit med på varende tävling i år. Antingen som tävlingsledare, tävlingssekreterare eller domare.


I torsdags kom Gretas nya halsband med posten. Det blev jättefint!   

Tack Yvonne Hull som har sytt det.



  

Är jättenöjd!


Och det passade Greta också. Finns lite att växa i.


Kan sitta still om det vankas frolic


Idag var vi till Eskilstuna och Caravan en sväng och tittade lite på husvagnar. Men vi ska INTE byta husvagn om nu någon tror det.

Efter det så åkte vi till Jonas och Jessen för att hälsa på barnbarnen lite. Jonas jobbade men Jessen var hemma. Och Tilda och Lucas också. Det var så varmt att sitta på terassen så det nästan brände på benen.


Efter det åkte vi hem och jag tog en två timmars promenad med Greta. Skulle bli spännande och se om höft och rygg höll. När vi kom till Gäddviken fick Greta syn på en kruka som stod på en stubbe. Å hujeda mig så läskig den var. Är väl spökåldern som kommer. Hon skulle gå fram men vände upp och slog i mitt högra knä så jag trodde det skulle gå av.   Sablar vad ont det gjorde.  Var tvungen att sätta mig en stund. Tårarna var inte långt borta. Men det gick bra och vi kunde gå vidare.

Nu får vi se hur jag mår i morgon än så länge känns det skapligt. Tog vetekudden och la vid ryggslutet så det kanske lindrade en del.


I morgon skall jag till Södertälje och döma elitspår ska bli roligt. Och efter det ska jag köra upp lillbilen till pappa. Han skall gå igenom den medans Lars-Åke är i Spanien en månad.      


Nästa lördag blir det premiär för mig att vara tävlingsledare på elitlydnaden i Katrineholm. Så det blir att plugga ordentligt i veckan.


Tjingeling för denna gång   


Mia






Av Mia - 15 september 2011 19:56

Ja inte har det blivit mycket med bloggande den sista tiden.   

Tycker ju inte det har hänt så mycket i vardagen. Mycket jobb och övertid har det varit. Är väl bra när man har mycket att göra, men ibland kan det bli för mycket av det goda.


Greta och jag tränar i alla fall lite varje kväll. Korta pass med fotgåendet och kontakten. Vi kör lite svängar och helomvändningar. Inkallning likaså och så har vi börjat med läggande under gång. Snabbheten börjar infinna sig. Så roligt att se   


Har även varit uppe på klubben och träna lite, men märker att jag nog ska gå ut och bara "se mig omkring" först så hon får kolla in läget innan vi börjar träna. Hon blir lite hässjig när vi är där. Så många hundar man vill hälsa på.


I söndags var jag ute och gjorde sökrutan inför lördagens tävling. Fick hjälp utav Johan och Kristina. Första gången jag ska vara tävlingsledare just för söket. Men har ju varit med ett antal gånger så det ska väl gå bra. Kristina hade med sig Nimbus så vi tänkte att Greta och Nimbus kunde rusa med i skogen. Vore ju bra träning. Men icke sa nicke. Greta luktade tydligen så gott att det hade kunnat bli valpar om vi inte passade oss.   Detta trots att Nimbus nyligen blivit kastrerad. Men det sitter visst i ett par månader.   

Så vi tog dom en och en. Nimbus fick följa med först och sedan blev det Gretas tur. Oj vad det luktade gott i skogen och vad mycket spår sa Greta och skulle följa alla. Hallå!!! Var är lilla Greta?? Jag fick ropa ett tag innan hon kom farande. Liten dam som klarar sig själv.


I går var jag ju ledig som vanligt och först skulle vi fixa med lampan vid vägen. Hade köpt en ny som skulle skruvas i.


Greta är ju med ute förståss.


Pinne i munne förståss


Husse bär ner stegen till vägen.


Ta nu kort på mig också sa jag. Och ja... hm.... kunde väl finnas andra vinklar.


Här skruvas det för fullt


Det går bra det här.


Lars-Åke ska såga ner några grenar så lampans syn bättre.


Greta ska vara med överallt.


Passade på att träna på att gå genom stegen.


Greta får syn på korna.


Fast egentligen bryr jag mig inte om dom sa hon


Alldeles ensam på vägen


Fina och söta Greta


Eller hur matte ......


Här står korna vid tomtgränsen


Så nära inpå finns dom


Skönt att Greta inte bryr sig.


Och så har Greta fått spatt med bollen och rusar som en galning



 




  



Efter det så åkte jag ut i skogen igen för att kolla legorna en gång till . Då var Carina med också.

Vi släppte ut Greta och Nimbus ihop, men näha in i bilen igen med Greta. Röja fick däremot komma ut en vända.


Fina Nimbus


Titta där sa Kristna och jag plockade upp dessa


Jag är fullständigt usel på att hitta kantareller. Tur man han någon som ser åt en    


Kristina hittade massor av svart trumpetsvamp. Har jag aldrig sett förrut


När vi var klara med rutan så började jag gå Gretas spår.


Greta på påsläppet


På spåret


Ser ju ingenting!!


Här går det bra


Här är pinnen Greta!!!


Lite kampa med den kan vi väl göra?


Får i alla fall lite köttbullar utav matte


Lite mer vill jag ha!


Nu letar vi spår....


Det var nog jättejobbigt för henne i början för både Röja och Carina hade trampat runt i skogen och så blåste det ganska så mycket.


Här har vi i alla fall slutpinnen, fast den fick matte visa på


Håller i alla fall fast ...


När vi kom tillbaka till bilen fick Nimbus och Röja leka lite


Fast Greta vill väldigt gärna fram till Röja!


Ge f-n i min bak!



Så var det Kristina och Nimbus tur att spåra.


Kristina selar på


Ut spår!


Nu har han i alla fall hittat en pinne.


Ner i en bergsskreva bär det av


En apport till





Och precis efter riset pekar Kristina på marken, fullt med kantareller. Inte hade jag sett det när jag gick spåret. 


Jag kommer skrek jag! Och kastade mig ner på marken och började plocka i fickorna och hela famnen full. Inte tog jag kort då inte ......

Kom ikapp Kristina vid slutpinnen


Söta Greta i bilen


Hon är så söt tycker Nimbus.


När vi var klara så körde vi lite uppletande i rutan vi ska använda på lördag. Gick lite bättre med Greta, hon kom lite närmare med grejorna. Men när hon fick en gummigrej så blev det för tuggvänligt och roligt att latja med   


Åkte sedan upp till klubben en sväng för att plocka ihop lite inför lördagen, termos och dricka och sådant. Skulle köra lite lydnad efteråt, men kände att tålamodet inte var med mig.  Om det berodde på att jag hade ont vet jag inte.

Åkte och handlade i stället.


Och sedan hem och rensa kantareller och steka till smörgås. Guuud vad gott det var!


Blev lite grand i stekpannan i alla fall.


Tjingeling   


Mia
















Av Mia - 4 september 2011 19:26

Ja veckorna försvinner i ett nafs. Och man bara jobbar och jobbar. Ja nästan i alla fall   


I måndags åkte Lars-Åke iväg till Åland med PRO för att spela boule. Inte förrän i torsdags kväll kom han hem. Bara för att sova äta frukost och lunch och sedan vidare till Leksand för att spela MixDM i boule. Men det är tur han har sina boulekompisar när han har en sån' ung fru som måste jobba och inte kan hänga med. Fast jag har ju hund i stället   


I tisdags var det så dags för årets mässa på Sundbyholms Travbana. Resiadagen.

Vi hade bjudit in ett antal utställare och affärskunder och travet hade "dukat" upp i totohallen med bord och en scen för uppträdande av Erik Linder.

Vi hade frågetävling och fina priser från utställarna.


Europcar var där


Vårt bord där vi även visade upp Fritidsresor


Vinnarna i ett av loppen.


Det är så att varje utställare får ett eget lopp där dom delar ut lite priser till körsven, ägare, tränare och skötare. Detta förevigas sedan med en tavla till loppets "sponsor".


Innan start


Erik Adielsson vinnande körsven i Fritidsresors loppa


Erik Linder


Måste säga att den killen kan sjunga! Han var med i melodifestivalen och då tyckte jag han var så där. Men vad han utvecklats. Och även duktig att prata med och intervjua utställarna.


Erik Linder


Stefan Eriksson, marknadschef för Sundbyholms Travbana.


Erik igen


"Då vet jag precis vart du ska resa"


Rica Hotels


SJ var också där


Dom som inte syntes på kort var Birka Cruises, sedan var även SAS med och sponsrade.


Stefan, Gunilla och Erik


Stefan, Marjo, Marie, Jessica och Gunilla


Vi väntar på att dela ut pris i vårt lopp. Gunilla blev så glad för det var hennes favoritkust Björn Goop som vann och hon fick ge den "skitige" kusken en kram.


En lyckad eftermiddag på travet!


Igår så var det första gången jag skulle döma sök. Då det oftast är alla klasser har jag ju inte fått göra det då jag "bara" vati klass II domare men efter det godkända provet får jag nu döma alla klasser.


Det var Strängnäs BK som arrangerade tävlingen och söker gick i skogarna vid Åkers Styckebruk. En jättefin ruta var det och dom hade verkligen lagt ner jobb på legorna. Jag dömde ihop med Anders Åberg och det känndes tryggt. Man är ju dock lite nervös i början. Men jag tyckte det kändes bra och inga konstigheter att fundera över. 


Nu närmast ska jag vara tävlingsledare på vår egen söktävling den 17/9.


Idag åkte jag ut till Öja skogen för att träna spår med Greta. Jag visste att sökgänget skulle vara där så jag passade på att få lite fikasällskap   


Jag la fem korta spår med bara ett slut. Detta för att försöka få henen mer intresserad av apporten än spåret eller i alla fall vilja stanna till lite längre än att bara dutta med nosen och sedan fortsätta. 


Det gick väl så där kan jag tycka. Körde sedan lite "plocke-pinn" också och det gick bättre. Men vi kör väl på ett tag till får vi se.

Efter det åkte jag en sväng till klubben och körde lite lydnad. Men jag märkte att jag hade en trött hund.


Sedan åkte jag och tvättade Volvo och så hem och städade ur "lillbilen".


Nu har Lars-Åke kommit hem och vi käkade lite sill och potatis och den "lille" till.

Gott!


Nu skall jag titta på Stefan och Christer


Tjingeling   


Mia









Skapa flashcards