Alla inlägg den 9 juni 2013

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till   

Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så det var fara å färde att dom skulle ställa in. Så jag tänkte att det kan väl bli en liten tävlingsträning. Vi behöver ju det   Men när anmälningstiden gick ut så var det 10 anmälda. Så då var det så att skulle hon sluta löpa eller inte? Ska jag avanmäla? Men hon slutade löpa och jag åkte dit. Fem stycken var det kvar till tävlingsdagen, det hade varit uppflyttningar m.m Så jag hade inte så dåligt samvete att vi skulle "träna".

Jag fick startnummer två. Hade faktiskt hoppas på ettan. Tankarna gick att platsen skulle jag inte lägga med tanke på att hon varit berörd vid skott. Men budföringen skulle kunna gå om hon inte hade hört skott. Så trodde jag i alla fall.

Men som sagt spåra skulle vi göra först. Och det blev ett jättebra spårpåsläpp och ett kanonspårande. 10-10

Alla pinnar och slutet hade vi med oss. 10-10 Hon är en klippa i spåret min lilla Greta.   

Sedan åkte vi tillbaka till klubben och tränade lite lydnad och peppande - på "fel" plan -   

Det skulle bli budföring och jag hade nummer ett eftersom ettan sprack på spåret. Men inte gick hon. Det var något i det höga gräset bredvid som var mer intressant än Kristine som var mottagare. Och så hade jag visst sagt marsch när hon tittat åt annat håll. Man kan ju inte hålla reda på allt!

När dom andra hundarna sprang budföring så var jag i skogen och vi körde lite lydnad. Men märkte inget konstigt med henne. Så när resterande hundar la plats fick hon vara i bilen och efter tredje skottet så gick jag till blen för att dricka vatten. Hon låg så tryggt i sin bur och reagerade inte.

Så jag tog ut henne och värmde upp lite.


Så var det dags för lydnaden. Körde samma princip nu som i Eskilstuna. Att jag skulle vara glad och peppa henne när vi gick ut på plan och även mellan momenten. Märker att jag själv inte blir lika nervös.


Linförigheten gíck skapligt 7,5-8 pendlar och släpper helt om, segt sättande. Men jag var glad och nöjd efter det. Framförgåendet 7,5-7 drar nosar. Men jag var nöjd att hon inte stannade vid sågspånshögarna. Riktade faktisk in mig innan så vi inte skulle gå över dom. Platsläggande 9,5-9 tar något steg, DK huvudet..... hm tål att tänka på. Inkallning 9,5-10 snett avslut. Kryp 9-8,5 DK läggandet  (låg men bra tempo) DK uppsättandet. Apportering 6,5-7,5 slarv gripande, mkt tugg, något luft bak. Hopp 6-6 tjuvar återhoppet. Vad hände där? Fick ihop 453,5 poäng totalt. MEN det fattades 2,5 poäng på lydnaden. Vem hade trott det när vi startade. Vi vann i alla fall och det var inte illa pinkat. Snacka om stolt matte och nu finns det hopp   


I måndags jobbade jag ju och sedan var det dags att åka till Västerås för regionmöte. Men vi inledde med att laga grekisk middag hemma hos Karolina. Och på tisdagen hade vi möte.

På onsdagen så åkte jag först till ReDog i Västerås för vattentrask med Greta och på kvällen var det dags fär årets Derby mot Katrineholm, denna gång i Flen. Flen vann lydnaden och Katrineholm brukset. Men totalt vann Katrineholm med minsta möjliga marginal. Även agility vann Katrineholm.


Laget som tävlade för Flen. Helena saknas på bilden


Katrineholmslaget med den "åtråvärda" bucklan.


Greta skötte väl sig inte lika bra som på tävlingen i Gnesta. Och hoppa var visst otäckt denna kväll.


I torsdags var det dags för sillunch med Lars-Åkes morbröder. Vi har haft det som tradition i många år men förra året blev det inget då Sivert var dålig. Men i år var det dags igen. Och en underbar dag hade vi även detta år.   


Det var ju även Sveriges Nationaldag så flaggan var hissad också.


Så grönt och fint att det nästan gör "ont" i en


Rhododentronbusken så fin


Väntar med spänning på att mina pelargoner ska blomma




En blomma Lars-Åke fått. Kommer inte ihåg namnet. Men det växer stora tröd av dessa i Spanien


Nya rosenrabatten tar sig


Det blommar vid garaget




Greta "vaktar"


Nöjd med min plantering


Vi har fått ut lite lampor också. Jättefint på kvällen


Stig och Lydia och Sivert vid sillunchen


I fredags var jag ledig och då var det massage som gällde. Lars-Åke åkte upp till Mora för att spela DM i Boule. Jag passade på att tvätta lite fönster på utsidan och endast på nedervåningen. Sedan åkte jag upp en kortis till klubben och tränade lite. I lördags så dammsög jag bilen och tvättade av den invändigt. Måste ju vara fin till semestern.    Och på eftermiddagen åkte jag upp till klubben för lite träning innan det skulle bli grillfest.

Jag var inbjuden som en av dom som ställt upp och hjälpt till på klubben under våren.


Uppdukat för hamburgare.  Fick flytta in under tak då det kom en skur


Gunnel och Gitte


Märta-Clara, Rolf och Bertil


Åsa försöker få liv i grillen och Kent skall grilla


Sandra kryddar på


Micke, Bengt och Freddan verkar hungriga


Ulla och Carina


Anita och Tommy har rastat hundar


Det smakar bra!


Gullevi, Anita och Micke


Bengt, Kent, Sandra, Freddan och Tommy


Jag körde bil hem



Någon fick tag på min kamera och jag skulle inte komma undan


Claes läser anslagstavlan


.... och ser fundersam ut.


Ulla


Det var en härlig och trevlig kväll.


Idag blev det klubben igen för lite hundträning. Mycket fokus på hopp, linförighet och kryp just nu.

Linförigheten känns jättebra. Men krypet kan hon tappa emellanåt. Luktar gott och då kommer man av sig. Hoppet kommer vi nog tillrätta med. Kom på att jag tränat väldigt mycket uthopp så nu blir det lite blandat med sitt och sitt kvar.

Vi avslutade med en platsliggning - dock utan skott.


Kom hem och körde lite med trimmern innan vi tog en promenad runt sjön.

Snart eller i natt kommer Lars-Åke hem från Mora.

Och i morgon jobb igen.... Men vara två veckor kvar till semestern   


Tjingeling   


Mia

Ovido - Quiz & Flashcards