Alla inlägg den 9 september 2012

Av Mia - 9 september 2012 19:13

Uppe med tuppen igår morse. 05.00 Alla som inte håller på med hund tycker ju man är galen   

Skulle lägga två stycken spår till tävlande poliser i Polishunds SM.

1500 m långt och 6 föremål. Föremålen fick vi på morgonen, det var samma för alla och samma numrering på föremålen. Det var avklippt orange brandslang 4 x 4 cm, två nycklar på ring, isskrapa orange, patronhylsa, litet paket med två öronproppar och en avklippt grön trädgårdsslang. På slutet låg en påse med dricka.

Hade haft min runkeeper på när jag gick spåren första gången och det fungerade utmärkt att gå efter den.


Startnummer 1


Blivande polishund!


Tävlingsledare, domare och publik på väg att att släppa på första hund.


Förare nummer två gör sig redo


Dom patrullerar en stäcka på ca 30-40 m och där ska hunden ta upp spåret i rätt riktning. Det finns inget som heter bakspår här.


Och där var han iväg, ett klockrent upptag.


Micke visar en tävlande var han ska gå på.


Starnummer fem gör sig redo


Som också kom iväg, dock fick hunden vittring på ett annat spår först.


Var även mottagare på två spår. Även poliser är lite nervösa kan jag säga   


Ett gäng från Söderhamn som var nere och tittade och lärde. Dom skall arrangera detta nästa år.


Efter det åkte vi ner till Djulö för att så småning om äta lite lunch och så ville jag titta på lite lydnad.


En kvinnlig polis med sin hund. Slatan hette hunden ....


Hopp över hinder ingick


Bjarne tävlingsledare har trevligt.


Gråmanns Strom kom jag ihåg att denna hund hette


Ett läggande under gång och föraren språng match


Ställande! Snygg hund! Men ljudlig.


Och ett hopp.


Vi tittade lite på uppletandet också. En ruta på 50 x 50 m, med utställda cyklar, kanot, europapallar och så var det en lekplats. Fyra små föremål var utlagda och dom skulle liggmarkeras, men det var även tillåtet med apportering av föremålen.


Uppletanderutan


Liggmarkering på hund


Föraren får sina betyg.


Har väl aldrig sett så många poliser på en gång, och mitt i allt en "utböling" .... ;-)


Träffade också på Sara och passade på att ta några kort på söta Fixa


Har du något gott till mig?








Passade även på att träna med Greta då det var en del folk och hundar runt omkring. Bra med störning.


Skulle sedan hem för att tvätta ur badbaljan som stått med vatten i hela sommaren för att tätna ihop och det verkade som det fungerat. I måndags tittade Lars-Åke i baljan och den var full. Nu ringde han helt förtvivlat och sa att den var tom   Allt vatten hade runnit ut. Och när jag tvättade så såg jag flera sprickor. Är rädd för att den inte går att rädda. Så vi får se hur vi gör. I vinter blir det nog tyvärr inget badande   


Idag skulle jag träffa några kullsyskon till Greta. Mia med Görel och Cilla med Ghost (Spöket) kom upp till Flen och så skulle vi köra lite lydnad. Vi började med en platsliggning och sedan budföring.

Jag körde igenom lägrelydnaden och går det så här så bör jag nog få poäng på allt. Mia och Cilla körde igenom ettans lydnad. Sedan blev det lite fika och så tränade Mia på läggande med Görel.


Görel med Mia i släptåg ner till lydnadsplan


Full rulle


Var är belöningen matte?


Här går Görel så fint och Mia gör sig redo för "liggkommando"


Ha, ha Det är väl inget fel på mig inte, mig inte.....


Efter lydnaden åkte vi ut i skogen och la spår till varandra och så körde vi lite uppletande under liggtiden. Görel har en jäkla fart ut och kommer nu in hela vägen med grejorna. Ghost har också bra fart men en del kvar innan han kommer in med sakerna. Oj vad dom är lika   

Greta har väldigt dålig fart men hittar sakerna och kommer bra in med dom. Men detta är ju inget vi har tränat så mycket på, på senare tid. Men det ska väl bli bättring på det.

Spåren gick bra för alla tre. Mycket bärplockare hade det dock varit i skogen och var fortfarande. Såg du bärplockaren frågade Mia när vi Greta spårade. Nä?? Han satt 10 m ifrån Greta. Ha, ha och Greta noterade inte han heller.


När vi var klara hade jag lovat Johan att hag skulle hjälpa till med att snitsla sökrutan men han och Emeli var redan klara när vi kom. Så det var bara att fara hemåt. Stannade till och tvättade bilen vilket var mer än behövligt.


Nu är man ganska trött igen men belåten. Så det är väl bara att säga god natt


Tjingeling   


Mia
















Skapa flashcards