Direktlänk till inlägg 1 september 2012

Sveriges Hundelit på Travet

Av Mia - 1 september 2012 19:54

Ja så kan man säga att titeln var på årets Hund-SM!   

Och där var dom allihop på Axevalla Travbana!


Onsdag innan SM åkte jag och Lars-Åke ner till Skara Sommarlands Camping. Eller Lars-Åke körde vår vagn och jag körde Lindas bil med Yvonne och Mickes husvagn.


Vi ankom campingen vid tvåtiden i lätt duggregn. Ställde vår vagn på plats och sedan hjälpte vi Linda på plats med den vagnen.

Gun, Kerstin och Yvette hade ankommit redan på tisdagen.

På kvällen åt vi tacopaj som Lars-Åke hade fixat. Senare dök även Maria och Börje och Elsmarie upp.

Jag tog en promenad till tävlingsområdet för att se hur långt det var. 2,18 km enligt Runkeeper.

Men det skulle visst finnas en närmare väg också.


Det var som sagt lite småkyligt och lätt regn så kvällen spenderades senare i vår vagn med lite fika och en wirre.


På torsdagen var Lars-Åke tvungen att åka hem igen för en begravning   Så jag och Linda åke en sväng in till Skara och tittade lite.

En gammal liten trevlig stad - tror det är en stad   - var det.


Foto: Nya World Trade Center i Skara?

Domkyrkans torn renoveras. Fast det ser ju ut som Twin Tower i miniatyr


Foto: Vilket gulligt apotek i Skara :-)

Ett sånt gulligt apotek i Skara


Efter en visit på "gröna skylten" också så bar det hemåt igen till husvagnen. Undra varför en del bara antog att man skulle dit när man åker iväg från campingen?   

När vi kom tillbaka så tog jag och Maria en promenad runt campingen det var ca 2 km runt. Började med sol men så rätt var det var kom det en liten skur och vi fick ta skydd under en gran. Gillades inte utav Greta som inte tycker om att stå still för länge. Promenad rundan var också träningsrunda för travhästarna   

På kvällen kom Lars-Åke tillbaka lagom till middagen som idag bestod av grillad kyckling (inköpt på ICA i Flen)


På fredag var det så dags för lottningen och sedan invigningen. Jag och Bertil tog en promenad ner till Axevalla denna gång genvägen och det var mycket närmare. Och fint väder hade vi hela tiden.

Invigningen var lite rolig med lite spel av  anknytning till "Arns rike"


Fanbärare


Tävlande i sökgänget


Hemvärnets musikkår spelade på invigningen


"Skalleper" pratade på invigningen


Greta var också med på invigninngen.


Efter det blev det en tur till resultattavlan för att skriva ner lite startnummer.

Hejade ju extra för Ingrid och Ove med Allt-I och dom hade dragit startnummer 10. Efter dom skulle Dollar med husse Tomas och matte Ia starta. Höll en liten tumme för dom också.    


Sedan bar det hemmåt för lite fika och senare grillning


Fikastund vid Marias husvagn.


Och Greta kopplar av så snällt


Så på lördag morgon var det dags att åka ut på rapporten. Vi for iväg vid sjutagen och var framme ca tjugo i åtta.

Det var synd att vi inte var där tidigare och hade kunnat fotografera uppbindningsplatserna.

Det hade visst varit under all kritik. Inte nog med att det var i uppförslut på en slalombacke så hundarna nästan rullade ner. Den var dessutom lagt till höger om banans riktning som ett U där starten låg till vänster och uppbindningen till höger. Så hade hundarna sprungt in hade det varit lika naturligt för dom att springa direkt till uppbindningsplatsen

Starten var alltså i en uppförsbacke. Vilket väl i och för sig inte är helt fel. Men jag kan tycka att man kanske skulle startat lite längre ner så hundarna åtminstone fick en chans att kunna sitta ordentligt vid start. Nu var det flera som halvsatt eller nästan la sig ner för att det var så brant.


Lite svårt attt se lutningen


Nu skulle det bli spännande! Allt-I kom in på första träckan med bästa tid 2,04. Dollar hade 2,40. Men det var nog tungsprunget och och han är ju ganska stor.


 

Här står Ove och har trevligt innan Allti-I skall komma in


Här kommer hon med full fart.


Lite svårt att gå nedför


Här ser man också hur brant det är.


Så här trevlig kan man ha på A-stationen


Så var det då dags för skick från A-C.


Ove och Allt-I väntar på "2 minuter"


Ove hittade faktiskt en liten grop som han kunde sätta Allt-I så hon inte behövde tippa bakåt.


Och iväg fint gick hon.


Dollar och Tomas gör sig redo för framföring


Får jag springa snart husse?


Även Dollar kom iväg bra.

Tiderna på sträckan A-C var väldigt varierande allt från 3,50 till 9,59. Ja en hund hade tagit sig en badtur så den var ute i 22,50. Usch inget roligt som förare att stå och vänta så länge   


Sedan från C-A var det lite jämnare i tiderna.


Här kommer Allt-I in från C-stationen. Och en matte vars hund aldrig kom in till A


Josefina och några av Ingrids valpköpare i publiken.


Så är det då dags att skicka på sista sträckan från A-D


OVe och Allt-I på väg fram


Även denna gång gick hon iväg fint och såg fräsch ut.

Så var det dags för Dollar att skickas.


 

Men nä, nu husse orkar jag faktiskt inte mer. Stackars Dollar och Tomas.


Men vad händer sedan efter en kvart?   Allt-I har vänt och kommer tillbaka till A-stationen. Det gick som rysningar i hela kroppen. NEJ! Detta fick ju inte hända. Hela dagen var förstörd och ännu värre var det ju för Ingrid och Ove.

Fick höra sedan att det varit en del folk med hundar ute i banan. Området var ett fritidsområde med motionsslingor. Vägarna var avstängda men ingen hade tydligen tänkt på att även spärra av motionstigarna.

Så några funktionärer hade bett några med hund avlägsna sig men ett par "surkarter" till gubbar tänkte minsann inte flytta på sig.

Nu var det väl kanske inte detta det berodde på men man vet ju inte hur dom betett sig mot lösspringande hundar.

Dessutom var banan lagd i 90 graders vinkel straxt efter C-stationen vilket kanske inte är så svärt men med 10, 15 hundar blir det ett väldigt stort område att leta igenom för hundarna när dom kommer fram. Vittringen sprider sig ju ganska långt ut. 12 av 20 hundar sprack på rapporten, det talar kanske sitt tydliga språk. Även förare vars hundar gick sista sträckan var också kritiska till banans dragning och läge.


Ja det var bara att åka tillbaka till campingen och dricka gravöl. Nä åkte ner en sväng till tävlingsområdet och gick lite och tittade bland alla stånd som fanns.


På kvällen väntade vi regn men det uteblev. Fast man började ju fundera när himlen såg ut så här


Fast det är ändå vackert.


 

Men Greta kopplar av.


På söndagen åkte jag och Greta ner för att titta på lite lydnad och kanske skyddet. Men det blev lite avslaget.

Greta fick gå med lite grand innan jag satte henne i bilen och tur var väl det för sedan började det regna.

Tittade lite på skyddet innan jag åkte tillbaka till campingen och fixade det sista innan vi kopplade på och åkte hem.


Ja nu får man sukta ett år till innan nästa års SM i Mantorp. Bara att hålla tummarna att både Ingrid och Tomas kommer dit då också.


I veckan som varit har det varit jobb men så var jag äntligen ledig i onsdags igen. Åkte iväg till Katrineholm för att träffa Micke och Yvonne. Vi skulle gå spåren igen för Polishunds-SM som går av stapeln den 6-9/9 jag ska vara spårläggare på lördagen. Yvonne och Micke snitlsade det spår som Yvonne skall gå och jag hade bett dom lägga lite apporter så kunde Greta få gå ett spår. Och som hon skötte sig   första elitspåret 1500m på 26 minuter och alla apporter med tillbaka - ja vi hade visst lite fler med oss tillbaka   . Det var ett tungt spår -tyckte jag - blött, mossa, ljung, skvattram. Men lilla Greta tuffade på och hon var lite trött på slutet. Men matte var så stolt.


Idag har jag varit iväg och dömt rapport i Strängnäs, Tyvärr var det bara tre elithundar till start och två gick aldrig ut på sträckan så det blev en hund kvar till lydnaden. Och det Ingrid och Allt-I. Skönt för henne att Allt-I gick alla fyra sträckor denna gång.

Jag fick även döma elitsökhundarnas lydnad och uppletande och sedan högre och lägre budföring, uppletande och platsliggning.


Tog ut Greta några minuter efter vi var klara och körde lite hopp. Gick jättebra! Lite fritt följ lika så och så lite kryp. Men hon har börjat gå upp en del så nu måste jag komma i fas med henne igen vad gäller krypet. Vi avslutade med stegen som hon gled över denna gång.


Nu är jag ganska så trött och skall knyta mig.


Tjingeling


  




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Skapa flashcards