Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

Tagit mig i kragen

Av Mia - 19 augusti 2012 20:08

Och bloggar lite.    

Ja ibland vill det sig inte trots att det hänt en hel del. Inspirationen infaller sig inte, man är trött, mycket jobb. Ja ursäkterna kan göras lång   

Men nu ska vi se om vi inte kan få till det i alla fall.


Börjar väl med att det var kennelläger hos Enduros Kennel v 29 men eftersom jag var i Skövde då så var jag med endast på söndagen. Men det är alltid nyttigt med nya platser och nya människor. Bilder kommer senare.


Den 3 - 5 augusti var det dags för Aspirant's Kennelläger. Å vad vi eller i alla fall jag hade längtat till detta.  Träffa alla syskonen till Greta - ja alla utom två var med - och alla trevliga människor och så kennelmamma och kennelpappa.   


Träffade Mia straxt utanför Svärtinge för att bli guidad till Naisstugan. Och vid åtta var vi framme för att plocka ut lite ur bilen och lägga in i stugan vi skulle bo i. Det var flerbäddsrum kan man säga - med våningssängar, men ingen behövde klättra   


Jag och Greta, Mia och Görel låg först med det samma vid ingången


Då undrade man genast hur det skulle gå med dessa två "tjejer" bredvid varandra och så, där alla skulle passera. Men det gick över förväntan. Greta skötte sig exemplariskt!  Var väl så trött efter första dagen ...


När vi plockat i ordning så delade vi upp oss i grupper. Några skulle köra spår andra uppletande och några lydnad. Jag och Greta åkte ut och spårade ihop med Mia och Görel och Ebbe och Monica med Gösta.

Men fy fan vad varmt det var.   Ja man ska inte klaga men det var tropisk fuktig värme. Jag la spår till Gösta och Mia la spår till mig och Monica gick spår åt Görel. Medans spåren låg till sig körde vi lite uppletande. Det går bättre och bättre men är långt ifrån bra. Då menar jag avlämnandet.   

Greta skötte sig bra på spåret. Men jag tyckte hon blev tveksam vid ett tillfälle, eller om det var matte som blev tveksam för att Mia blev tveksam.... Ja i alla fall klurade hon ut det tll slut. Och spåret gick sedan genom låg granskog eller vad det var, men det klarade hon också bra.

Efter det blev det lagom att åka tillbaka för lite lunch.


Malins husbil


Jag var glad att jag inte tog husvangen med när jag såg backen upp och det "trånga utrymmet"


Ida redan trött efter en halv dag


Pernilla talar om för Per vart han ska gå... men mamma då!


Efter lunch blev det lydnadspass.

Vi tränade mest på kontaktövningar och störning. Det är ju vår akilleshäl.


PeO och "mamma" Ettra, tränar på kontakt och ingångar på plan


Men där sitter ju matte Pernilla okså


Jo dom kom in på plan till slut   


Och fint gick hon också


Jessica och Gangster tränar kontakt


Och fritt följ .... eller?


Men vad ska jag göra... ser Christian ut att säga ;-)


Petra och Freja i fria följet


Mycket publik  hade vi också av sugna deltagare


Mia och Görel


Fina Dunder!


Efter lydnadspasset var det skönt med dusch och så middag


I väntan på middagen


PeO och Nicke njuter av en öl


Mycket barn var det med också


Jessica och Ida hade varit flitiga och fixat med en tipspromenad på kvällen


Det var riktigt skönt att sitta ute på kvällen


Dag två på lägret började vi med lydnad


Åsa och Eskov tränar vittringsapportering


Vittrignsapporter ....


Så här kan du göra instruerar Christian


En liten BC valp


Puss på dig kompis!


Åsa och Freja


Ida och Garrov. Jag vill träna störning säger Ida


Och Christian gjorde allt för att störa ... jag missade kullerbyttan


Meri och Fräcka Fröken på väg in


Pernilla och Drumla blir drillade


Det är jobbigt att vara på läger.


Fast roligt också


Drumla tränar hopp


Hon slarvade en del så det blev lite islag....


Vad är det som hägrar?


Jo bollen!


Där blev det riktigt bra!


Lagom till kvällsmaten kom pappa Pärra med matte Siv också


Fina Pärra !


Nickes dotter Hanna. Vilken fotograf hon är! Tar underbara bilder


Ida vill inte gärna vara med på bild


Jessica


På lördagkvällen blev det grillning som det brukar och utdelning av pris till Årets Aspirantare  2011  


Frida och Fira blev årets Aspirantare 2011


Gamla Lattja fick vara med i år också


Härligt gäng


Mys med mamma Meri


På söndagen åkte jag ut i skogen med ett gäng för att spåra. PeO la ett spår till Greta. Och medans spåren låg till sig så körde vi patrullstig. Ida skulle ju köra upp för tjänstehund/patrullhund om två veckor. Cilla och Ghoast tränade också för det. Så jag var ljudfigurant.

Tur man har fb som sällskap under väntetiden   


Så var det dags att spåra. Och som hon spårade! Det var nästan man fick rysningar. Visserligen gick hon över skeden   men spåret följde hon nästa i kärnan hela tiden. Vid några tillfällen snurrad hon rejält och letade i vinklarna. Men det visade sig att PeO hade gjort ett virrvarv i varje vinkel och hon följde det klockrent.

Spåret avslutades med att PeO gått upp på en väg och vinklat ett par meter för att sedan gå ner i diket igen och avsluta. Det klarade hon klockrent också. Snacka om en stolt matte    Och inte blev det sämre av att PeO sa "vilken kanonhund". Var nog lägrets höjdpunkt!


Efter lunchen städade vi ur baracken och avslutade med lydnadsplanen. PeO och Pernilla hade fixat en överraskning till Christian.

Han skulle få bli skyddsfigurant för en stund.

Snacka om att han var nervös!


Hjärtat slår hårt!


Ja han behövde lite hjälp med att klä på sig


Men efteråt tyckte han det var skitroligt.

Jag filmade men har inte laddat ner det på bloggen så det få bli vid ett senare tillfälle.


Greta? Nä brorsan Ghoast!


Ghoast och Greta är nog dom som är mest lika varandra i huvudet och uppsynen


Skulle kunna vara Christians nya ras! Han har ju BC ....   


Det blir ju inte så mycket kort på en själv vid sådana här tillfällen men Hanna tog en del så jag har snott från fb. Hoppas jag får några fler.


Nu ska vi träna på apportering


Så här ser det ju bra ut!


Ja nu längtar jag till nästa års läger.


Helgen efter lägret skulle jag ju tävla appellspår i Fagersta. Nu skulle vi se om träningen gett resultat.

Vi började med spåret Jag har ju gjort så att jag låtit henne gå fram mot starten för att själv ta upp spåret för att inte styra henne. Gjorde så nu också vilket resulterar i att hon nosar på pinnen och sedan sätter nosern i backen och undersöker. Men kommer iväg på spåret i rätt riktning. Stannar vid första apporten fortsätter spårar, sedan tror jag att hon gått för långt för vi kommer fram till högt gräs ca 30cm men se där går vinkeln och spåret går precis i gräskanten. Andra apporten stopp! Yes! Så kommer vi till andra vinkeln och då slår hon väldeliga och letar letar för att sedan komma på spåret igen - matte stod mitt i vinkeln. Slutapporten stopp! Jaa! Betyg 9 + 8,5. Strul andra vinkeln - ja okey, tveksam början tyckte den andra domaren.

Så efter lunch var det dags för budföring. På väg mot starten så tvärnitar Greta och nosar i backen så jag får dra henne där ifrån. Och när jag ska skicka får jag lägga på ett dk för att hon ska springa och sedan tvärnitar hon på fläcken. Pissfläcken var det för en hund hade pinkat där tidigare. Men hon är fasiken värre än en hanhund. Så där nollade vi.

Men jag måste säga att jag tycker det är lite klantigt av domarna att ställa sig snett bakom förarna på var sin sida dessutom. Det var väldigt många som blev störda av det.


Så var det dags för platsliggning. Jag var i grupp två och fick lägga Greta som snummer ett. Domarna stod mellan oss och hundarna. En hund går upp och börjar nosa en annan hund i baken som halvreser sig. Då börjar förarna halvspringa fram och skrika NEJ! Men blev stoppade av domarna och hämtad hundarna lungt och stilla. Greta ligger!  Då går den ena domaren fram till den andra och börjar diskutera huruvida hunden som blev uppkörd ska lägga om eller inte. Jag är nästan säker på det säger den ena domaren. Och jag står och svär för mig själv. "Ska ni bryta så gör för fan det nu"   Men tiden gick och tävlingsledaren sa att tiden var ute och vi kunde återgå. Greta låg!! Och jag var så himla nöjd.    10-10. Hunden som blev uppkörd fick lägga om med två hundar utanför tävlingen.


Så var det dags för lydnaden. Ja det finns fortfarande saker att önska och som vi måste träna på. Det måste bli absolut förbjudet att NOSA på plan   Men hon är ju bara 19 månader   

Nosar, släpper, position 6,5+7. Framförgåendet som vi har tränat en del nu fick jag faktiskt betyg på    NOSAR och ej med i transport 5,5 + 5. Platsläggande som hon KAN. Dålig framföring och sent läggande, men tack och lov hade jag is i magen och inte la in ett dk och vände mig om så det blev 5,5 + 5. Inkallning hennes paradnummer tempo in, slår emot och sitter snett 7,5 + 8,5. Apportering - ja hej å hå. Ska vi någonsin få ordning på det? Ja jag fick betyg i alla fall 5 + 5. Så var det hopp över hinder. Förra gången så satt hon inte sedan la hon sig och jag hade flera dk. Nu hoppade hon ut satt sig bra och när jag sa hopp för återhoppet så var hon på väg att backa men hoppade och avslutad lite snett. Men ena kommentaren var också "långsamt hoppande" ? Var står det någonstans att hunden ska hoppa snabbt över hindret?  Så 7 + 9 blev det.


Men va fan! Poängen var på vår sida denna gång trots nolla på budföringen. 227,25 och uppflyttning! Så jäkla glad jag blev   


Nu får det räcka för denna gång. Hoppas ni orkat följa med ända till slutet.

Och JA jag ska försöka skärpa mig och blogga lite oftare   


Tjingeling   


Mia
















 
 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

20 augusti 2012 23:15

Åhh vad kul med en massa läger och få träffa syskon till sin hund :) Mycke fina bilder har du fått också :)

Låter ju kanon om du tänker blogga lite oftare :)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Mia

21 augusti 2012 06:41

Hö, hö Ska försöka i alla fall ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Ovido - Quiz & Flashcards