Alla inlägg den 10 juni 2012

Av Mia - 10 juni 2012 20:39

Ja idag var det så dags att ge sig ut på tävlingsbanan på riktigt. Min vana trogen var jag på "huset" ett par gånger innan vi drog iväg till Eskilstuna och EHDK - Eskilstuna Hunddressyrklubb - för dom som inte känner till det.

Lite extra nervös var jag allt. Skulle platsliggningen fungera? Gjorde den det så var hela dagen vunnen oavsett resultat.


Samling var 10.30 men vi åkte så vi var där vid 09.15 ungefär, tänkte gå med henne lite så hon fick lukta av området och även träna lite. När jag kom dit så körde dom elit vid parkeringen!? Visste inte att dom brukade göra det, men det fanns en plan lite längre bort.

Först gick vi ut i skogen och körde lite minisök, men man tröttar inte ut henne med bara 6 rutor, tar lite längre tid, men va fan värt att pröva.   

Sedan gick vi omkring lite och körde lite linförighet på plan. Men oj vad det är mycket att titta och lukta på och hålla koll på. Flåsar och flämtar och stressar men ändå inte riktigt stress tycker jag. Bara ska va med och hålla koll på allt   

Var in och anmälde mig och dom hade redan lottat i SBK-Tävling och jag hade startnummer 4 av 7 hundar. Skulle dom köra två platsliggningar?


När det så var samling bestämdes att det körs två platsliggningar och Greta fick då ligga på ytterkant. Vet inte om det betydde något i detta fall men ändå.


När vi kom ner till plan och ställde upp bestämde sig ekipag tre för att bryta och avstå platsen han tyckte inte hunden var riktig med. Förmodligen ett klokt beslut så då blev vi bara tre. Det var nästan så hon ville lägga sig i förväg men det gick bra. Så nervös när jag gick iväg såg att Greta tittade åt hunden bredvid men bestämde sig för att vända sig åt andra hållet och titta bort. Och jag tog ett litet steg åt vänster och åt höger   


Men hon låg!!!   Betyg 8 för orolig och nosar. 

Tandvisningen gick bra, hon ställde sig upp men att titta på tänderna var inga problem 10.

Sedan fick vi gå av planen och vänta på vår tur.


Jag var berädd när ekipaget före mig bröt så det var bara att beträda plan. Eller rättare sagt bli släpad in .... Oj vi måste jobba på våra entréer  

Så var det då dags för linförighet. Oj en ny tävlingsledare! Undra vad det är där borta vid tältet? Hörde jag något bortom vägen?

Ja linförigheten var väl ingen höjdare så 7,5 får nog anses som ett bra betyg även om man inte "ser" allt när man går.

Läggande under gång nästa moment, samma här framföringen hon "dras" åt vänster mot tältet då det blev ett rejält LIGG och dk en 5:a, Inkallning som hon är skitduktig på, ja hon kom i full fart men satt sig lite snett så betyg 9.

Ställandet brukar vara klockrent men även här drogs hon mot tältet och jag fick ryta i med ett STANNA, blev ett dk så 0. Apportering 7 tugg. Men det vet jag ju så inget att säga om.

Hopp över hinder JA hon tjuvade inte och ett lite snett avslut så 9,5. Helhetsintryck 7. "Lite mer kamp än samarbete" Vad menar hon med det?      


Totalt 133 och ett 3:e pris MEN om hon stannat som hon brukar på ställandet så hade vi haft ett 1:a pris. Men om inte om hade funnits.


Summerat tävlingen med att jag i alla fall var nöjd. Låg på platsen och tjuvade inte på hoppet!


Och nu vet jag vad vi ska träna på! Ny platser, nya människor och massor av prylar på plan.

Men det var också roligt att en av arrangörerna som jag pratade med tyckte att Greta var sååå söt! Och en tävlande tyckte att hon var en så trevlig och tyst hund trots att hon var en schäfer. Ja det var faktiskt en schäfermänniska även om hon just nu hade en border collie som hon tävlade med.

Hon frågade om jag inte skulle ställa upp i Skärgårdscupen, tyckte det behövdes trevliga schäfrar där   Men tyvärr jag är upptagen på annat håll  


Nu blev det ju som ni förstår inga foton tagna men däremot tog jag foto på prispallen för det var ett annat tävlingsekipage från Flen som kom på delad andra plats.


Foto: Anna Olsson Flens BK delad 2:a plats med 171 p och ett första pris Grattis! :-)

Längst till höger Anna Olsson och Riddarfjärdens Akira


Grattis till 1:a priset också.


Ett annat eipage som det gick bra för vara Sara Andersson från Nyköping hon är ju "bara" delmedlem i Flen med det var roligt ändå  


Foto: Sara överst på prispallen i lydnadsklass 3 Grattis! :-) 

Sara överst på  den tänkta prispallen


Hemkommen stannade jag till och köpte kinamat åt mig och gubben. Gott! Det blev nog två matlådor av det som blev kvar.

Sedan bar det iväg till styrelsemöte i bouleförening. Tog bara en timme. Skönt!


Hemkommen tänkte jag ta en cykeltur med Greta men hu vilket åskväder det kom.   Och det stod som spön i backen. Gud så skönt med en hund som inte bryr sig.


Men sedan kom det fint väder igen så det blev i alla fall en cykeltur runt sjön, för första gången. Men hon var knappt trött. Så nu ska jag cykla på morgonen i stället för att gå. Då får i alla fall Greta lite mer motion.


Tjingeling  


Mia



Skapa flashcards