Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

En härlig dag!

Av Mia - 24 mars 2012 18:09

Efter frukost fick Greta sitta i hundgården tills jag och Lars-Åke pumpat cyklarna.

Sedan selade jag på Greta och satte fast henne i springern. Idag skulle vi introducera henne till att springa med cyckel.

Efter några meter förstod hon - tror jag - att man inte kan gå med nosen i backen hela tiden utan måste springa med.

Körde inte alls långt utan det var mest för att pröva och det var inga större problem.

Inte var hon rädd heller - men det hade jag väl inte trott heller  

När Lars-Åke kom från stan så la han ett gärdesspår åt Greta. Medan det låg till sig så var vi på tomten och pulade lite.

Krattade bla ut löven från hundgårdarna. Då passade Greta på att smit ut i hagen och ta bakspår   Jag skrek och skret men vad hjälpte det . Spåret var roligare. Så jag fick krypa in i hagen och ropa och springa åt andra hållet, men då kom hon farande. Matte var INTE glad.

Som tur var så kom hon inte tillräckligt långt bort för att få en apport. Hade ju varit höjden av belöning.

Hon åkte i alla fall in i hundgården igen.


Fokus på fel ställe, men Greta i hundgården i all fall.


Lars-Åke leker med zoomen på stora objektivet



Nästan ingen is kvar i sjön


När vi krattat klart så var det dags att spåra.


Första benet spårar hon kanon, i kärnan hela tiden.


Vinklar av lite


Yes en pinne!


Då får man lite godis.


Sedan började problemen efter första vinkeln. Hon slog och slog och gick tillbaka. Till slut kom vi på spåret och fick en pinne igen. Sedan samma sak. Vet inte om det är för att det blåser eller för att det gått mycket hjort och rådjur på gärdet. Men när hon började äta harpluttar eller något då tröt tålamodet i alla fall. Så jag röt väl i "vad håller du på med" och så spårade vi vidare. Sedan var det snurr igen. Till slut skrek Lars-Åke. DET LIGGER EN APPORT DÄR! Och jo där låg den. Man skäms lite......   Så fortsatte vi så där. Ibland var jag hundra på att hon var på spåret och ibland undrade jag verkligen. 


Här var det lite snurr


Men när vi hittar en apport så ska vi sitta fint och få godis.


Vi kom till slut i mål i alla fall, men jag tänkte ett tag bryta.

Får fundra på hur vi ska göra nästa gång för att jag ska vara säker och inte bryta henne fel.

Hon var i alla fall regält trött.


När vi kom tillbaka fick hon sitta i hundgården igen och vi gick in och gjorde lite lunch. Stekt salt sill med liten nubbe till. Nu känns det som det är sommar   


Sedan blev det lite uppletande.

Cyklade iväg och vallade av en korridor med fyra föremål. Idag blev det ingen synretning. Cyklade tillbaka och hämtade Greta så vi promenerade ner till hagen.

Första skicket gick lite långsamt ut, lite spårning. Men hon tog första föremålet och titta lite på mig innan hon sprang in. Hon släpper dom lite för tidigt men jag tänkter inte bråka för mycket med det just nu utan jag är glad att vi kommit så här långt. Andra, tredje och sista skicket gick det fortare. Och sista föremålet kom hon nästan hela vägen in.

Riktgt skön känsla   


Nu har jag en riktigt trött och förhoppningsvis nöjd hund. Matte är i alla fall nöjd.

I morgon blir det träning i Katrineholm, ska bli spännande


Tjingeling  


Mia 


 


  

 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

25 mars 2012 23:04

Vad bra att det funkade så bra att cykla med Greta :) Jaha, så lilla fröken ville inte vänta med sitt spår och tänkte fixa det själv ;) Vilken tur att hon inte hittade nån pinne då så hon inte blev självbelönade för sitt lilla satyg.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

27 mars 2012 21:50

Har ingen aning om varför Vinja leker mera med Zäpo än med Greta. Tror det kan bero på att hon tyckte Greta var för mycke uppe i varv, för när Zäpo är för stressad och uppe i varv så vill hon inte leka nått med honom heller.
Kanske hon kände att Greta behövde en sansad promenad utan en massa spring. Men jag har faktiskt ingen aning.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

27 mars 2012 22:34

Om Vinja bryr sig han sig så gott inget alls. Men där hon kissar är väldans intressant.
Jo det börja bli väldans spännande :) Hoppas verkligen att det är dags att åka i morgon nu :)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

1 april 2012 22:42

Det lilla som kom här smälte tack o lov bort rätt fort här också :)

Det blev tredje gången gillt som tur var :)
Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

7 april 2012 23:34

Hallå där, nu börjar det väl bli dags att uppdatera lite igen :)

Ha en fortsatt bra påsk.
Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Skapa flashcards