Alla inlägg den 11 mars 2012

Av Mia - 11 mars 2012 18:19

I onsdags var jag ju ledig som vanligt. Började morgonen med frukost och så telefonmöte. Sedan åkte jag upp till klubben och träffade Anna för vi skulle försöka plocka lite "pinnar" som vi kunde göra apporter till elitspåret. Vi höll väl på en timme ungefär och fick ihop en nätt liten hög. Nu ska det bara kapas också ....   Ett jädrans påfund av SBK. Bara problem för klubbarna. Hundarna klara ju det lika bra ändå. 


Sedan tränade jag lite med Greta. Det kändes bra. Vi körde som vanligt linförighet och fritt följ. Blev ett par hopp också.  Sedan hem och en promenad med Lars-Åke och Greta. Vi gick Kramnäsvägen bort och över gärdena hem. Greta fick springa mellan oss hela tiden. Sedan satte jag henne i hundgården ett par timmar. En trött liten dam var hon sedan. På kvällen var det dags för massage. Så skönt! Men fasiken vad ont jag hade i vänstra skinkan/sittmuskeln. Var nog därför som jag gick skruttigt på promenaden.


I fredags slutade jag ett. Vi jobbar numera 8-18 varannan vecka och så slutar vi tidigt varannan fredag. Det var så skönt att komma hem när det var ljust ute. Åkte iväg och la ett litet spår till Greta. Medans det låg till sig så åkte jag och tvättade bilen och sedan handlade jag lite till min middagsmat. Lars-Åke hade åkt iväg till Svealands Bouleförbunds styrelsemöte och årsmöte i Sala.


Spåret gick ganska bra. Trots att det var en liten rastplast för dom tvåbenta upptäckte jag när jag la ut spåret   


Igår gick jag först en promenad med Greta över gärdena så hon fick springa en hel del. Kastade lite godis så fort hon kom till mig. Uppskattades - tror jag. Ska i alla fall fortsätta med detta ett tag så får vi se om hon kommer in fortare när jag ropar på henne. 

Hem och duscha innan jag åkte iväg till Eskilstuna Brukshundklubb och distriktets årsmöte. Passade på att träna lite med Greta också innan mötet. Vi tränade inte så mycket position utan mer att hon skulle hålla sig till mig och inte dra iväg till andra hundar. Och det fungerade faktiskt bra. För det var faktistk en snygg schäferhane inte så långt bort. Visserligen var han kopplad ..... Say no more   Lite hopp körde vi också.


Årsmötet gick i en rasande fart tror att det var klart på dryga timmen.


Sittande ordförande Göran och sekreterare Gullevi


Maria ser fundersam ut.


Gullevi avtackas för sin tid som sekreterare i distriktet


Efter mötet åkte jag hem och handlade lite ost till kvällen.

Tittar man på bilen kan man ju undra varför man tvättade den över huvudtaget.  

En förskräcklig väg har dom till klubben i Eskilstuna. Tvättbräde är lindrigt sagt.


Idag så tog vi en tur till Tumbo och Caravan i Eskilstuna.


Precis utanför vår utfart.


Vid Stav.


Isigt på sina ställen fortfarande


Knekten i Malmköpingsrondellen


En del är ju bara trafikfara. Och ingen varningstriangel bak heller! :-(


Vi skulle kolla om vi kunde hitta några nya stolar och ett bord att ha med i husvagnen. Men det dom hade på rea var inget som tilltalade mig. Och såna där alluminiumbord är det värsta jag vet. Smäck!

Dom stolar jag hittade var naturligtvis lite dyrare. Så jag sa att vi behåller det vi har tills det går sönder!


När vi kom hem så satte jag Greta i hundgården och medans jag gjorde i ordning en stek så gick Lars-Åke på gärdet och la ett spår till Greta. Behöver ju träna på gärdesspår också.

Vi åt sedan rostbiffsstek, potatis, haricots verts och gele. Mums! En riktig söndagmiddag.


Så var det dags att gå iväg på spåret. Hon började jättebra och markerade första apporten. Lite köttbullar i en burk som belöning. Sedan bar det iväg igen och vid vinkeln eller jag tror hon gick för långt så fick hon problem.

Så jag tog tillbaka henne lite och hon kom till slut på spåret igen. Nästa apport vindade hon in från 5 meter ungefär. Vi var alltså 5 meter fel i sidled. Men jag måste säga att jag var nöjd med att hon letade upp apporten. Räkost i en liten burk som belöning. Ska försöka få upp intresset eller rättare sagt att inte rusa iväg på en gång vid markering. Vi kom i alla fall iväg på spåret igen och hon markerade nästa apport också. Lite rostbiff i en burk.  

Så iväg på spåret och så trodde jag att hon var fel så då började jag dra tillbaka henne och undrade vad hon höll på med. Fram och tillbaka sprang hon. Tills slut ringde jag till Lars-Åke och frågade "gick du zick-zack i alla fall"?

Till saken hör att han hade ritat upp hur han gått spåret men när man väl står där blir man ju i alla fall osäker på om han gick så långt eller så långt.... Till slut kom vi i alla fall på spåret igen och hon markerade slutet. Så jag selade av och hon drog som en avlöning vidare i spåret.   Jo det är väl bra att hon älskar att spåra men inte när jag sagt att hon ska stanna kvar. Så jag ropade och ropade och ROPADE att hon skulle komma så fick hon godis som jag kastade iväg. Och så drog hon till spåret igen   och jag ropade och ropade och ROPADE. Tredje gången fick hon gå fot med mig ner till vägen. Och det gick så bra.

Ut i hundgården igen för att torka.

Nu har jag en trött liten Greta här. Och matte är ganska nöjd också   

Hade sagt till Lars-Åke att han skulle lägga lite köttbullar i spåret också vilket visade sig vara urkorkat. Med så mycket harpluttar på gärdet kunde man ju inte veta vad Greta åt.

Men, men man lär sig alltid något nytt.


Få se om det det blir lite lydnad inne ikväll också innan man kastar sig framför TV:n


Tjingeling   



Mia 



Skapa flashcards