Alla inlägg den 4 mars 2012

Av Mia - 4 mars 2012 17:37

Idag skulle jag träffa Kristina och Kerstin ute i skogen för lite spår. Först hade jag tänkt gå en promenad på morgonen med Greta men det blev inget av. Vaknade ju vid fem då Lars-Åke gick upp - han skulle till Borlänge och spela boule.
Sedan skällde Greta på något vi sex så man hoppade högt och så var det en felringning på mobilen vid åtta så humöret var si så där.  Gick i alla fall upp vid halv nio och ut och rastade Greta. Antingen var det
fläskfilén eller så var det hästskit. Har i alla fall inte sett Greta skita så mycket och så många gånger på fem minuter

Sedan gick vi in och åt frukost. När jag håller på att packa ner slår det mig att Lars-Åke hade ju volvon och alla grejor i bilen. Spårsele, spårlina, pinnar - allt! Hade dock en liten sele som jag tog med mig och fick snällt be att få låna resten.

Åkte iväg så jag var i Öjaskogen straxt före 11.00 men parkerade nere i backen för vi får inte åka upp förrän vid 11.00 ifall dom jagar. Åkte i alla fall ända fram till vändplan men konstaterade att jag nog skulle vända tillbaka omgående annars hade jag nog blivit stående där för fy fan vad halt det var. Hade ju också lillbilen och det finns inte så mycket dubb på däcken.


Vi gick ut varsitt spår och la inte så mycket pinnar denna gång. Bara fyra + slutet. Kristina la också en skogspinne i Gretas spår bara för att testa.


Medan spåren låg till sig så körde vi lite uppletande. Först Kerstin och Ollie, sedan Kristina och Nimbus och sist Greta och jag. Hade tänk testa med att ha Greta i spårlinan bara för att kunna dra in henne när hon tagit föremålet. Men jag sa att vi kör första utan så får ni se hur hon gör. Det gick lite segt ut och lite segt in men hon kom in med grejen nästan hela vägen utan att ha försökt köra ärevarv. Så vi körde med lite retning och det blev genast mycket snabbare ut för att inte tala om hur snabbt hon sprang in. Jippie!! Och faktiskt så kom hon in med grejorna varje gång.

Finliret får vi träna på senare.


Efter uppletandet så tog vi en fikapaus.


Kristina skalar mandariner


Och Kerstin skalar ägg


Så var det då dags att gå iväg för att gå Gretas spår. Gjorde inte direktpåsläpp utan tänkte att jag testar att gå rakt på spåret så får vi se vad hon gör. Klockrent åt rätt håll   Kan ju vara bara röta förståss, men det såg fint ut. 

Sedan gick hon som på räls. Markerade apporterna men jag fick säga till hon henne och stanna. Och äta godiset går också bra bara hon får spåra vidare. Skogspinne! Det var väl ingenting finfin markering där också    Sedan kom vi till ett ställe där hon gick spåret, stannade, gick tillbaka, letade och letade kanske i fem minuter innan hon gick tillbaka och tog spåret. Kristina hade där lagt ett sidospår som gick tillbaka i samma spår. Måste säga att hon jobbade på bra. Spetsvinkeln tog hon tydligen klockrent - såg inte jag   . När vi var klara ville hon fortsätta att spåra. En riktig pärla i spåret är hon.


Sedan var det Ollis tur att spåra. Hon hade påsläpp och tog också klockrent åt rätt håll. Hon spårade också bra men fick lite problem när jag hade gått ett virrvarr på spåret och så ville hon inte hoppa över trädet som jag gått över. Missade när jag gick av stigen men kom på det efter ett tag och tog upp spåret igen. Sedan gick det bra.

Hade inte med kameran då jag skulle försöka komma ihåg var jag gått. Eller så glömde jag den  



När det var Nimbus tur att spåra så hade jag kameran med. Men det blir inte särskilt bra bilder så där i skogen.


Nimbus på väg att bli påselad


Men först lite posering


Kristina släpper på - full fart ut


På spåret


Ser ut att gå fort men så fort går det inte


In i snåren går det


Någon går åt fel håll ..... ;-)


Golfbanan ser fin ut!


Fin natur i alla fall även om man inte ser Nimbus så bra


Och så vad Kristina och Nimbus i mål


Kerstin packar in för att åka hem.


Vilket vi alla gjorde. När vi var klara var solen som finast och lyste mest   Men man blev inte så svettig idag.


Tjingeling  


Mia  



Ovido - Quiz & Flashcards