Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Härligt vinterväder idag

Av Mia - 1 februari 2012 20:17

Idag var vintern när den är som bäst   Strålande sol  ca 8 grader kallt och ett lagom snötäcke.

Sovmorgon till 08.30, frukost och efter det lite jobb. Vid halv elva tog Lars-Åke och jag en promenad med Greta.

Denna gång åkte kameran med   


Greta letar efter en bra plats för lite toalettbesök


Nu är jag klar!


Full fart är det.


Vacker vinterbild


Fast man fotat landskapet hur många gånger som helst dom år vi bott här så finns det alltid något nytt. Ingen dag är den andra lik.


Något luktar gott i hagen. Koskit under snön kanske?


Är så fint att fota mot solen tycker jag.


Lars-Åke tog med stavarna idag. Och ett par Gretaöron kom visst med på en kant


Det är halt på vägen!


Kommer när matte ropar - ibland i alla fall :-)


Det är så härligt att springa lös tycker Greta


Många hagar är det efter vår gångväg.


Utsikt mot Slottet.


En stilig häst vid Finntorp


Ja vi har inte träffat dom nya ägarna till Finntorp ännu, men vi har sett att det lyser i fönstren på morgonen så det bor allt några där  


Greta skulle allt gärna vilja leka med hästarna - också 


Greta på upptäcksfärd


Hej å hå vad det går!


Går med husse, men vill allt ha lite koll på matte också. Och det är ju bra :-)


Och så lite spring igen


Framme vid Ansgarsgården blir det lite mer spring 


Kan man tänka sig något härligare än vinter och sol. På vintern alltså ;-)


Letar en liten snökockoa


Där var en till


Greta letar efter snön vi slängde dit


Det ska finnas här någonstans!


Något luktar gott!


Kommer matte!


Vad är nu det här?


Undrar vad som finns där nere?


Utsikt över sjön vid slottet.


Man blir lite sugen att gå på isen


Evihetssallén .....


Tycker den är ganska vacker så här i solljuset


Där går husse, men jag väntar lite på matte


Kan inte förstå att det är så förbaskat kallt när man kommer till allén. Biter riktigt i kinderna.


Jag har gömt mig och Greta kommer farande


Efter promenaden så blev det damsugning. Lite mat i form av pannkakor. Och så beställde jag äntligen priser till årsmötet. Lars-Åke fick hämta pokalerna som var inne för gravyr. Det är våra vandringspriser som graverades.

Nu är det bara blommor kvar att beställa till årsmötet.


Vi har satt upp ett kompostgaller in till vår toalett så nu kan Maja gå in och ut i lugn och ro utan att Greta kommer in och käkar upp skiten efter henne  


Kompostgallret in till toaletten.


Jag har också köpt en klövsjöväska till Greta som jag tänkte börja träna så smått med.


Geta i sin fina väska


Fick lite bra kort på Greta och Maja när dom "leker" 


Va? Säger du åt mig att hoppa ner?


Men jag vill ju så gärna busa med henne


Sa du något?


Det är tur att Greta är snäll i alla fall även om det ser ut som hon ska äta upp henne.


Luktar gott?


Nu tycker jag du är lite jobbig säger Maja!


Ikväll åkte jag upp en sväng till klubben men det vara bara Kristina där så jag blev inte långvarig. Vi skulle ju ändå bara köra passivitetsträning. Det började som det brukar med gnäll och skäll och protester och bitas. Men så småning om så lugnade damen ner sig. Så när Kristina tog ut Garm och gick vid oss samt satt honom ner så kunde faktiskt Greta till slut också sitta still och koncentrera sig på mig. Trots att Garm satt 4m ifrån.

Det kändes faktistk ganska bra.

Tack Kristina för störningen   


Jag berättade ju tidigare att vi firade min farmor i oktober som då fyllde 100 år.

I måndags ringde pappa och berättade att hon hade fått somna in. Efter två veckor på sjukhuset - hon hade fått vatten i ena lungan - så fick hon äntligen somna in.

Ja jag säger äntligen för det var faktiskt hennes önskan att få dö. Hon kände sig så trött, frusen och inte hörde hon speciellt bra heller. Så i flera år har hon sagt att hon ville dö.

Men ändå var hon en riktig krutgumma. Bodde alldeles ensam i egen lägenhet hela tiden. Bara till för 5-6 år sedan så stod hon på stegar och tvättade fönster. Och hon hade ta mig sjutton bättre minne än någon av oss. I alla fall om det som hände förr i tiden.

Så nu har hon äntligen fått återförenas med farfar och kanske hon träffar på Kenneth också.

Vila i frid kära farmor .


Farmor Elsa 100 år!


Tjingeling  


Mia  










 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

2 februari 2012 10:25

Vilket härligt promenad väder ni haft i solen :) Är verkligen helt underbart ute nu, solen skiner ju idag också :)

Har testat både det 18-55 mm nu och 55-200 mm. Var ju jätte bra zoom på 55-200 men man kunde ju inte fota om dom var för nära ju :( Vilket man kunde med 18-55. Så egentligen skulle man ju ha ett som är typ 18- 200 eller ännu mera så man slipper hålla på att byta objektiv när man är ute.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

5 februari 2012 00:27

Ja det har verkligen varit omänskligt kallt ute idag :( På dan var det som tur lite mindre kallt så man kunde ut och gå lite :)
Har inte så stor lust att ut med Vinja nu i kylan :(

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

7 februari 2012 22:42

Men Mia då, inte får man gå ut på promenad utan att ha kameran med sig......Ajja bajja ;)
Vad är det som inte blir så ofta? Att du inte tar med kameran eller att ni inte träffar så mycke hundkompisar?

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Ovido - Quiz & Flashcards