Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Hårda spår kurs

Av Mia - 17 november 2011 19:30

Äntligen var det dags att åka till Norrköpings BK och "Hårda spår kursen" Det hade varit ett tillfälle tidigare som jag inte kunde vara med på, så dom övriga låg lite före mig och Greta. Johan Gullberg och hans fru Anne-Len Olofsson Gullberg från Bollnäs var instruktörer.

Vi samlades på klubben för att ha teori. Om bla. vad väder och vind gör för spåret, olika typer av spår. Förledning, ID-spår m.m En anteckningsbok hade varit bra att ha här.   

Egentligen inga nyheter men ack så nyttigt att höra igen. Kan ju bara säga att man tränar for stereotypt.

Efter teoring blev det lite lättare medhavd lunch och sedan åkte vi iväg till Bråvalla Företagspark för att träna på diverse spår.


En del av gänget som var med


Spår på grus.


Jag och Greta och Cilla och Ghost fick börja med att spåra på asfalt. Och det gick väl ganska bra tycker jag.


Cilla och Ghost





Jessica och Fira


Görel blir påselad


Görel spårar asfalt och gräs


Cill aoch Ghost är precis klara


Dag två träffades vi på klubben igen men åkte direkt ut till Bråvalla.  Idag skulle vi börja med att lägga ut ett spår med virrvarv, spetsvinkel och att gå tillbaka i spåret för att vinkla och lägga slutet. Det var bara korta spår och på gräsmatta. Liggtiden var bara ca 10-15 min.


Pernilla och Fräcka Fröken går på sitt spår


Fräcka koncentrerad


Nu har hon vinklat


Mot bilen för att vinkla vänster


En nöjd Pernilla


Måste säga att det är en otrolig hund att spåra och jag har inte sett henne mycket. Går i spårkärnan nästan hela tiden.


Utlägg av spår


Bibban lägger ut sitt spår


Också en duktig hund att spåra


Går också fint i spårkärnan


Dags för Bibban att spåra, osäker på detta är Spot



"Spöket" och Cilla


Blev lite "tokigt", Spöket vindade in slutet


Johan la ut ett nytt spår till "Spöket"


Då kör vi igen


Johan följer efter och kollar


Sedan tog batteriet slut på kameran   Det gick fort på slutet.


Greta fick också ett virrvarspår och spetsvinkel. Gick jättebra fram till vinkeln, hon har "lite" för bråttom och koncentrerar sig inte 100. Så där slog hon en del innan vi kom vidare. Sedan kom vi till vinkeln vid slutet där konstaterade hon att det gick ett spår och spårade vidare, bra! Men när det tog stopp och vi skulle vända blev det problem. Tyvärr så kom slutet lite nära så hon såg och kände det, så jag vet inte om hon hade löst det att gå tillbaka i spåret.  Vi provade också på ett ID-spår, där två personer gått efter varandra och sedan vinklat höger respektive vänster. I början av spåret låg en vante som det var meningen att hunden skulle lukta på och sedan följa det spåret. Greta tog vinkeln klockrent - åt fel håll -. Fast man kan ju inte vara hundra att det var fel, hon kan ju ha valt det spåret från början. Lite för kort spår för att reda ut det. Hon förstår nog inte riktigt ännu att det är doften på saken man ska följa.


Vi körde också samma princip med att en steg ur en bil och hunden fick lukta på en socka och skulle ta upp spåret. Där var Greta klockren! Men samma sak här, hon kände ett spår som hon följde så jag kan inte vara säker på att hon kopplade sockan till spåret.


Låter som jag är missnöjd eller missmodig, men nej då. Det är bara något som vi får träna på. Vi har fått lite läxor vi ska träna på till nästa gång som är om två veckor. Uj, uj   


Har i alla fall varit upp på ICA-parkeringen och tränat lite, men det är lite ovant ännu.

La även ett spår på vägen här hemma, men matte klantade till sig när jag gick av spåret. Gick av åt fel håll så Greta fick ju hur mycket vittring som helst från spåret via vinden. Såg jag när vi gick i väg   

Det är inte bara hunden som ska tränas, förarna också


Längtar till nästas tillfälle.


Tjingeling   


Mia





 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

18 november 2011 23:28

Vad kul med en hårda spår kurs :) Skulle vilja testa med Vinja nån gång. Så efter du gått kursen så är du väl proffs på det så då kan ju du visa oss hur man ska göra :)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Mia

22 november 2011 06:12

Vi får väl träffas och pröva någon gång. :-)
FAst det är inte så svårt - att träna på.;-)

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

24 november 2011 22:22

Ja det är väl den stora fördelen med skift jobb att man är ledig både mitt i veckan och sen nu när det blir mörkt så fort ute har lite chans att få se lite dagsljus. I alla fall när man jobbar em, på fm-skiften hinner det ju nästan bli mörkt innan man kommer hem :(

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

3 december 2011 22:18

Jaha, och hur länge ska man behöva vänta på en uppdatering här då....Var ju attans länge sen nu.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 8 januari 2018 19:41

Då min älskade Greta inte finns ibland oss längre   

Av Mia - 27 oktober 2014 20:20

Ja det var ju inte igår som jag bloggade. Av olika anledningar har det inte blivit av. Inspirationen har inte infunnit sig. Enormt mycket på jobbet hela året och man har varit helt slut    Få se om det kan bli lite ändring nu i alla fall.   K...

Av Mia - 1 december 2013 19:51

Idag var det premiär för Greta att vara draghund    Efter att ha testat ett par gånger på klubben beslöt vi att vi skulle vara med att dra. Första gången vi kopplade på var hon lite fundersam, men med lite godis går allt vägen.    Sedan var jag j...

Av Mia - 9 juni 2013 19:21

Ja det har varit dåligt med bloggande på sista tiden. Tiden räcker inte till    Efter träningen i Norrköping så var det tävling på Gnesta-Trosa BK. Kvällstävling i lägre spår. Hade egentligen anmält mig för att det var så dåligt med anmälningar så ...

Av Mia - 26 maj 2013 20:40

En liten skara av G-stars var vi idag som träffades på Norrköpings BK för lite hundträning. Gösta med husse Ebbe och matte Monica, Görel med matte Mia och så jag med Greta.   Innan jag åkte var jag tvungen att fota hemmavid. Tyvärr blev bilderna ...

Ovido - Quiz & Flashcards