Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Mia - 28 augusti 2011 21:04

Gick upp vid sju denna morgon också. Men idag skulle jag ju inte köra bil så det hade blivit lite vin kvällen innan. Det var en underbar kväll för grillning, alldeles ljummen.


I alla fall så ville jag se uppletandet för rapporthundarna som skulle starta klockan åtta. Och Ingrid hade ju startnummer tre så det var bara att vara på plats i tid. Trodde jag ja!   Men dom hade vänt startordningen. Vet ju att dom gör det på skyddet men visste inte om det på uppletandet. Men, men nu var jag ju på plats så då tittade jag väl lite på andra hundar också.

Klockan åtta skulle också provhunden för IPO och skyddet gå.


IPO-hunden och figurant Kristoffer Ullerud


I bevakning


Kristoffer sammanbiten


Halvnio skulle skyddet starta men det var försenat så jag tror inte dom började förrän klockan nio. Thomas och Dekov skulle gå in som nummer två så jag skulle hinna se det innan det var dags för Ingrids uppletande.


Thomas och Dekov gör sig redo för Sändande för bevakning


Full fart framåt


Bevakningen


Överfall


"Stå stilla"


Han försöker nog gå på igen


Bevakningen



 


Dubbelretningen


Transport II


Med överfall


Hänger i bra där


Gör det ont eller är han tung? :-)


Bevakning II


Fasttagande i bevakningen


Ställer upp för flykt med skott


Fasttagandet


Det var ett roligt skydd att titta på. Alltid roligt när det är lite tryck bakom angreppen. Tycker många hundar bara "fladdrar" förbi.


Men nu var det dags att gå upp till uppletande rutan. Trodde jag missat Ingrid men det var precis hennes tur när jag kom fram.


Ingrid och Allt-I på väg in till rutan


En spänd matte


Ja där kommer hon in med ett föremål


Tyvärr blev det också bara ett föremål. Hon letade bra och det såg ut som hon hade dom andra men av någon anledning tog hon dom inte. Ibland undrar man vad som rör sig i dom små huvudena   


Men vi älskar varandra ändå


Ja så blev det väntan igen på att det skulle bli Ingrids tur på lydnaden. Passade på att gå till husvagnen och äta lite lunch. Plockat ner i vagnen hade jag gjort kvällen innan. Vi skulle ju åka hem på söndagen eftersom Lars-Åke hade åtagande med boule på måndagen. Annars brukar vi inte åka hem förrän på måndagen.


Efter lätta lunchen gick jag ner till tävlingsområdet igen för att titta på rapportlydnaden. Kom lagom ner för att se den hund som låg på tredje plats. Var väl ingen lydnad på SM-nivå kan jag tycka. Men det är ju djur vi har att göra med så man kan ju aldrig vara säker. Såg också den hund som låg två efter första dagen och som dessutom hade tre föremål på uppletandet. Men inte heller den lydnaden var något speciellt. Ingrid ledde ju efter första dagen men tappade en hel del med en nolla på uppletandet. Så det krävdes en väldigt bra lydnad för att det skulle räcka.


Och vilken lydnad hon gjorde   Såg jättefint ut! Det var endast krypet som betygen sjönk. Allt-I var ganska hög plus visade det sig att Ingrid trampat på henne i vänstersvängen. Där tappade hon guldet.


Ställer upp för första momentet. Bra kontakt


Lämnar för inkallning


En bestämd Ingrid


På väg att ställa sig


På väg att lägga sig (eller ställa sig)


Mycket snyggt framåtsändande



  

Kryp


Ooopps


Ljudgivning


Hänger i luften :-)


Tung apport


Oj, oj stryker över hoppet


Ser ut som hon ställer sig på tå innan hoppet


Men det gick bra


På väg upp för stegen


Ser bra ut


En glad och nöjd Ingrid efter en kanonlydnad


Men alltså... ni skulle ... om jag inte ......


Tyvärr kunde jag inte vara med på prisutdelningen då vi var tvugna att åka hemmåt.

Vad kan man då säga om detta SM? Hade väldigt trevlig träffade många trevliga människor och vi var ett roligt gäng som campade ihop. Såg inte lika mycket av skyddet som jag brukar och skulle velat. Man körde ju skyddet hela dagen och varvade med 5 skyddshundar och 5 IPO-hundar. Vet inte om det var bra eller dåligt, men jag såg i alla fall inte så mycket. Men samtidigt var det roligt att följa ett ekipage hela vägen och heja fram en vän.


Ser fram emot nästa års SM i Skara och Axvalla.


Tjingeling   


Mia



  



 






Ovido - Quiz & Flashcards