Alla inlägg den 27 augusti 2011

Av Mia - 27 augusti 2011 21:21

När jag har vait på tidigare SM har det aldrig blivit av att jag åkt ut och tittat på specialen. Men denna gång bestämde jag mig för att åka ut och titta på rapporten. Dels för att söket var fullt men framförallt att Ingrid tävlade i rapporten. Är ju alltid roligare om man har någon att heja på.


Så efter en trevlig grillkväll med måttligt med dricka så gick jag upp klockan sju på lördag morgon för att åka ut med några andra till A-staionen.


Det blåste bra men solen var framme. Vi parkerade som i ett grustag eller liknande och fick gå ett par hundra meter innan vi kom till publikplatsen. I skogen vi passerade var A-stationen.


Det är ju alltid svårt att få bra bilder när hundarna är i rörelse och man ska följa med, med kameran. Så jag nöjde mig med att ta vid starten och sedan koncentrera mig på när hundarna startade.


En hund i publiken


Startnummer 1. Nakarra Mazkot


Denna lilla kelpie kom så olyckligt tillbaka från C-A så hon hamnade i publiken och hade svårigheter att ta sig igenom, men klarade det.


Startnummer 2. Olsagårdens SKy


En "het" Enduros Allt-I. Ligger långt fram på framföringen. Starnummer 3 hade hon


OVe börjar komma ikapp henne


Och iväg bär det


Flyger" fram


Startnummer 4 Hinnared´s X-man


Startnummer 5 Nemårs Ninja


Startnummer 6 Conover's Believe In Me


Startnummer 7 Hinnared's Bonnie


Startnummer 8 Skogsvallarens Ellis


Startnummer 9 Jurrasic LM Dollar


Startnummer 10 Dagny av Centaurus


Startnummer 11 Memoars Natasha


Startnummer 12 Memoars Nimbus


Startnummer 13 Border Wilson's hemp


Startnummer 14 Molars Xita - i alla fall delar av henne


Startnummer 15 Wilse's Annie


Startnummer 16 Månstrimmans Pirelli


Startnummer 17 Molars Mindra


Alla sträckor flöt på bra men sista sträckan från A-D började det hända saker. En hund vände, sedan en till och så en till. Men inegn av dessa tre störde någon av dom andra hundarna. Men spänningen stiger när man börjar höra skottlossning hej vilt i skogen. Och inte blev det bättre av att tidena på sista stäckan dröjde väääldigt länge. Men många hundar hade tydligen problem med sista sträckan för det var ganska långa sträcktider på en del.


Vi som stod i publiken fick dessutom vara med om att en tjurig markägare eller jägare vad vet jag, skulle gör fram och tillbaka några gånger med fyrhjuling och bil. I ren protest vad jag förstod. Det hade tydligen varit "bråk" innan tävlingarna. Nu var det väl bara vi i publiken och inte dom tävlande som stördes av detta. Men jag säger bara - jägare!   


Om jag hade räknat rätt så hade Ingrid näst bästa totaltiden efter tävlingen. Men ledde på bästa betyg.


Sedan var det dags att åka tillbaka för att titta på Aspirant's Dekov som skulle köra sin skyddslydnad.

Det visade sig att jag hade ganska gott om tid på mig.


Thomas och Dekov i fria följet







I startgroparna för inkallningen


På väg att stanna


På väg att lägga sig


Sluttampen på inkallningen


På väg i framåtsändandet


Genom gruppen


Kryp



  


Ljudgivning


Metallaportering, lite roligt att se hur dom gör med baken. Hänger i luften


Och så tillbaka till husse


Tungapport



Uthoppet


Återhoppet gick också bra


Stegen


Men på sista stegen höll han på att fastna, men redde ut det.


Men det var en trevlig lydnad att titta på


Efter det höll Lars-Åke i kameran lite ......


Ja det är väl inte vad man kan tro...


Gun och Kerstin verkar undra vad dom gör där


Väntad nog bara på Yvett.


Efter lydnanden så blev det lite shopping för att sedan dra sig hemmåt för att förbereda grillningen för kvällen.


Nästa blogg handlar lite om söndagens aktiviteter.


Tjingeling   


Mia









 


Ovido - Quiz & Flashcards